ЗНО онлайн з української мови та літератури 2019 року – додаткова сесія



Завдання 1

На перший склад падає наголос у слові

Авіршовий
Бпідлітковий
Вкорисний
Гфаховий

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 2

Однорідними означеннями ускладнено речення (розділові знаки пропущено)

АНевеликі карі очі блищали з-під чорних брів.
ББурхливе вранішнє море хлюпало в сонний берег.
ВОбережні приглушені кроки наполохали сарну.
ГЛегка синювата пара здіймалася над розігрітою землею.

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 3

НЕ є синонімами словá в рядку

Акарта, масштаб
Бзанепад, регрес
Впоступ, прогрес
Гтираж, наклад

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 4

Спільнокореневими до слова гнати є всі слова, ОКРІМ

Апереганяти
Бназдожену
Внавздогінці
Грозігнутися

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 5

Дотримано норми узгодження прикметника з іменником у рядку

Анестерпна мігрень
Бякісна шампунь
Втривала нежить
Госіння розпродаж

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 6

Прикметники із суфіксом -зьк- можна утворити від усіх іменників у рядку

АПариж, Збараж, грек
Бкиргиз, Норвегія, Кавказ
ВСиракузи, боягуз, Тибет
ГЗапоріжжя, латиш, Світязь

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 7

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Тисячі дітей, не/збайдужілих до літератури, знають Івана Малковича – доброго дядечка-казкаря. (2) Після закінчення університету, незважаючи на різноманітні пропозиції, юнак, ще не/відомий нікому, починає вчителювати в сільській школі під Києвом. (3) Хто міг уявити тоді, що саме цей хлопець стане […] найкращого в Україні дитячого видавництва і, якщо треба буде, не залишатиме друкарні по дві доби? (4) Створені тут книги «Снігова королева», «Абетка», «Аліса в Дивокраї», «Тореадори з Васюківки», «Вінні-Пух» – справжні не/перевершені ніким витвори поліграфічного мистецтва. (5) В одному з не/давніх рейтингів «50 найкращих сучасних поетів» його прізвище посідає п’яте місце. (6) Вражає й такий рекорд: «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» за двадцять років випустила понад п’ять мільйонів книжок.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

Апершому
Бдругому
Втретьому
Гчетвертому

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 8

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Тисячі дітей, не/збайдужілих до літератури, знають Івана Малковича – доброго дядечка-казкаря. (2) Після закінчення університету, незважаючи на різноманітні пропозиції, юнак, ще не/відомий нікому, починає вчителювати в сільській школі під Києвом. (3) Хто міг уявити тоді, що саме цей хлопець стане […] найкращого в Україні дитячого видавництва і, якщо треба буде, не залишатиме друкарні по дві доби? (4) Створені тут книги «Снігова королева», «Абетка», «Аліса в Дивокраї», «Тореадори з Васюківки», «Вінні-Пух» – справжні не/перевершені ніким витвори поліграфічного мистецтва. (5) В одному з не/давніх рейтингів «50 найкращих сучасних поетів» його прізвище посідає п’яте місце. (6) Вражає й такий рекорд: «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» за двадцять років випустила понад п’ять мільйонів книжок.

Разом у тексті треба писати сполуку слів

Ане/збайдужілих
Бне/відомий
Вне/перевершені
Гне/давніх

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 9

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Тисячі дітей, не/збайдужілих до літератури, знають Івана Малковича – доброго дядечка-казкаря. (2) Після закінчення університету, незважаючи на різноманітні пропозиції, юнак, ще не/відомий нікому, починає вчителювати в сільській школі під Києвом. (3) Хто міг уявити тоді, що саме цей хлопець стане […] найкращого в Україні дитячого видавництва і, якщо треба буде, не залишатиме друкарні по дві доби? (4) Створені тут книги «Снігова королева», «Абетка», «Аліса в Дивокраї», «Тореадори з Васюківки», «Вінні-Пух» – справжні не/перевершені ніким витвори поліграфічного мистецтва. (5) В одному з не/давніх рейтингів «50 найкращих сучасних поетів» його прізвище посідає п’яте місце. (6) Вражає й такий рекорд: «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» за двадцять років випустила понад п’ять мільйонів книжок.

У формі називного відмінка вжито слово

Апропозиції
Бвидавництва
Вдрукарні
Гкниги

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 10

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Тисячі дітей, не/збайдужілих до літератури, знають Івана Малковича – доброго дядечка-казкаря. (2) Після закінчення університету, незважаючи на різноманітні пропозиції, юнак, ще не/відомий нікому, починає вчителювати в сільській школі під Києвом. (3) Хто міг уявити тоді, що саме цей хлопець стане […] найкращого в Україні дитячого видавництва і, якщо треба буде, не залишатиме друкарні по дві доби? (4) Створені тут книги «Снігова королева», «Абетка», «Аліса в Дивокраї», «Тореадори з Васюківки», «Вінні-Пух» – справжні не/перевершені ніким витвори поліграфічного мистецтва. (5) В одному з не/давніх рейтингів «50 найкращих сучасних поетів» його прізвище посідає п’яте місце. (6) Вражає й такий рекорд: «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» за двадцять років випустила понад п’ять мільйонів книжок.

Замість пропуску в третьому реченні можуть бути всі слова, ОКРІМ

Азасновником
Бфундатором
Вконструктором
Гтворцем

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 11

Підкреслені літери позначають однаковий звук у кожному слові рядка

Апросьба, Острог, вести
Бборотьба, мабуть, юність
Ввідсоток, футбол, Ятрань
Гсокіл, якби, колотнеча
Дчовник, Чигирин, заручини

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 12

Помилку в написанні прикметникового суфікса допущено в рядку

Авишневий, замшевий
Бмагнієвий, маршовий
Вплюшевий, палацовий
Ггайовий, алюмінійовий
Дтіньовий, почуттєвий

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 13

Спрощення в групах приголосних треба позначати на письмі в усіх словах рядка

Аус..ний, благовіс..ний, тиж..невик
Ббезшелес..ний, безвиїз..ний, зап’яс..ний
Вгус..нути, кіс..лявий, провіс..ницький
Гтріс..нути, контрас..ний, рідкіс..ний
Дзахис..ник, протес..ний, кількіс..ний

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 14

Через дефіс треба писати всі слова в рядку

Апрем’єр/міністр, давньо/руський, куди/небудь
Бблідо/рожевий, по/п’ятеро, хтозна/скільки
Ввсе/таки, червоно/гарячий, військово/повітряний
Гбізнес/центр, веб/сторінка, євро/стандарт
Дпо/українськи, жовто/блакитний, більш/менш

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 15

Правильні особові форми дієслів наведено в рядку

Асидять, носять
Бборяться, орють
Вполять, сміються
Ггудуть, терплють
Дпрацюють, клеють

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 16

Прочитайте речення.

Щоразу(1) коли стоїте перед пам’ятником Лесі Українці в Києві чи(2) коли зупиняєтеся на алеї придніпровського парку перед бронзовою постаттю геніальної Марії Заньковецької(3) мабуть(4) вам неминуче спадає на думку(5) що в цих прекрасних образах є щось від самої авторки скульптур.

Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

А1
Б2
В3
Г4
Д5

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 17

НЕ ПОТРЕБУЄ редагування речення

АЯк діяти, якщо ви зазнали поразки: гучно хлопнути дверима й піти себе жаліти чи ціленаправлено працювати далі?
БНа щастя, поруч завжди опиняться чутливі люди, які витруть ваші сльози, дадуть не лише паперову салфетку, а й слушну пораду.
ВСаме тоді варто зрозуміти: хватить рюмсати, нарікати на оточуючий світ та займатися саморуйнуванням!
ГПодолати життєві негаразди допоможе усердна робота над залагодженням проблем, а не посипання голови пеплом.
ДПройшовши такі життєві етапи, розумієш, що найбільший успіх – це перемога над собою.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 18

Правильно вжито прийменник у реченні

АСкоро відбудеться чемпіонат по спортивній гімнастиці.
БЯ дуже хвилююся про мого молодшого брата Назара.
ВПри вашій допомозі ми добре підготуємо презентацію.
ГМоя сестра охоче дала мені свій конспект по математиці.
ДЗараз перспективно працювати в галузі біотехнологій.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 19

Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова.

… Тетяна з Андрієм … від екскурсовода, що Тарасові … встановлено тисячу двісті п’ятдесят шість … в Україні й сто двадцять вісім за кордоном.

Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

АВперше, дізналися, Шевченку, пам’ятники
БУперше, дізналися, Шевченку, пам’ятників
ВУперше, дізналася, Шевченко, пам’ятників
ГВперше, дізналася, Шевченко, пам’ятників
ДУперше, дізналися, Шевченку, пам’ятники

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 20

Прочитайте вислів-рекомендацію.

Для успішної підготовки проекту вкрай важливо працювати з однодумцями, бо згуртована команда спроможна подолати будь-які перешкоди.

НЕ ВІДПОВІДАЄ наведеному вислову за своїм змістом речення

АЗапам’ятайте: працюючи з однодумцями над підготовкою проекту, ви переконаєтеся, що згуртована команда спроможна подолати всі перешкоди.
БЗауважте, що для успішної підготовки проекту треба згуртувати команду однодумців – і вона зможе подолати будь-які перешкоди.
ВМайте на увазі: над проектом потрібно працювати з однодумцями, оскільки згуртована команда долає будь-які перешкоди.
ГВізьміть до уваги: працюючи зі згуртованою командою над підготовкою проекту, ви пересвідчитеся в її здатності долати будь-які перешкоди.
ДЗважте, чи доцільно згуртовувати однодумців для роботи над проектом з метою подолання будь-яких можливих перешкод.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 21

Вставного слова НЕМАЄ в реченні (розділові знаки пропущено)

АНевідомий автор вислову «Швидкий як електровіник» либонь уважав цей прилад витвором багатої фантазії.
БДля інженерів-мрійників уявіть немає нічого неможливого тому в ХХІ столітті всі охочі можуть узяти до рук електровіник!
ВПродумана конструкція дає змогу підмітати навіть упритул до стін а півгодинного заряду акумулятора з надлишком вистачить для швидкого прибирання.
ГТелескопічне руків’я цього приладу дає змогу під час прибирання дістатися до всіх куточків скажімо під ліжком чи далеко під столом.
ДДо речі потрібний електровіник і в боротьбі з шерстю домашніх улюбленців бо має для цього спеціальну щітку.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 22

Лексичної помилки НЕМАЄ в реченні

АСалон італійської мебелі «Кватроченто» запрошує: новий сезон відкрито!
БЛомбард «Свіжа копійка» видає позики під залог ваших автомобілів.
ВМагазин «Усе для дому»: наші дрібнички допоможуть зробити уют у вашій оселі!
ГАгенція «Без проблем!» – це професійне обслуговування всіх ваших міроприємств.
ДФірма «Бутоньєрка» – живі квіти цілодобово для будь-якої події у вашому житті.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 23

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Аж тут підвівся Орфей і,(1) ударивши по золотих струнах своєї кіфари,(2) заспівав: то була пісня,(3) що її найдужче любила його мати,(4) прекрасна муза Калліопа,(5) і,(6) можливо,(7) саме згадка про неї надала Орфеєвому голосу ще більшої сили,(8) щирості,(9) влади.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

Акоми 1 і 2 – при відокремленій обставині
Бкома 3 – перед сурядною частиною складного речення
Вкоми 4 і 5 – при відокремленій прикладці
Гкоми 6 і 7 – при вставному слові
Дкома 8 і 9 – при однорідних членах речення

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 24

Увідповідніть фразеологізм із його антонімом.

1підносити до небес
2нагуляти жиру
3дати відкоша
4слова не видавиш
Аспáсти з лиця
Бударити по руках
Взаварити кашу
Гязик без кісток
Ддавати прочухана

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 25

З’ясуйте, яким членом речення є виділений фрагмент.

1підмет
2іменна частина складеного присудка
3означення
4додаток
АЖиттєвий успіх людини часто пов’язаний з умінням [[спілкуватися]].
БМовлення – надзвичайно важливий [[чинник]] порозуміння між людьми.
ВУмовою успішного спілкування є [[знання]] правил мовного етикету.
ГТой самий комунікативний [[намір]] можна здійснити по-різному.
ДКонфлікти можуть виникати [[через]] невдалий [[добір]] мовних засобів.

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 26

Доберіть приклад до кожного типу односкладного речення.

1означено-особове
2неозначено-особове
3узагальнено-особове
4безособове
АПід час доповіді не намагайтеся показати багато ілюстрацій.
БІлюстрації в журналі та в доповіді суттєво різняться!
ВДо кожної ілюстрації бажано дібрати заголовок.
ГНад стилем доповіді працюють дуже старанно.
ДУмій вчасно сказати і вчасно замовкнути.

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 27

Приєднайте до фрагмента «Візьміть за правило щодня читати кілька сторінок книжки…» запропоновані варіанти його продовження та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.

1і ви помітно збільшите свій словниковий запас.
2щоб отримати справжню насолоду від занурення у світ образів.
3обираючи її з-поміж запропонованих для позакласного читання.
4зокрема твори сучасної літератури.
Апросте речення з відокремленим означенням
Бпросте речення з відокремленим додатком
Впросте речення з відокремленою обставиною
Гскладносурядне речення
Дскладнопідрядне речення

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 28

З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). Сучасна людина, щоб бути (1)успішною, має вчитися (2)впродовж (3)усього життя, (4)опановуючи нові галузі знань.

Азайменник
Бприкметник
Вформа дієслова (дієприкметник)
Гформа дієслова (дієприслівник)
Дприйменник

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 29

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 29–33.

Чорні літери на білому тлі

(1–6) Регулярно виникають дискусії щодо переваг і недоліків електронних «читалок» порівняно з традиційними книжками. Однак і прихильники нового формату визнають, що, як живопису не вбило кіно, а його не знищило телебачення, так і цифровий варіант не замінить паперового повністю, бо нічого кращого дотепер не вигадано. «Книжка нагадує колесо, а цей винахід неможливо вдосконалити», – пише Умберто Еко.

(7–12) Журналісти «The New York Times» Девід Поуґ і Девід Карр у відеоблозі порівнюють характеристики різних ґаджетів: один працює повільно, другий має незручні кнопки, у третього – слабкий контраст, сірі літери й такий самий відтінок екрана. «Хм!» – крутять носом блогери. «А ось у мене старіша модель. Тут ідеальна роздільна здатність, акуратні чорні літери на білому тлі. Я хочу її придбати!» – і Поуґ захоплено демонструє традиційну книжку.

(13–20) Я постійно користуюся саме електронною. Як зручно «взяти» в потяг кілька книг на вибір і не згинатися від важкого багажу! Умощуюся в крісло, проводжу пальцями по екрану, «гортаю» сторінки, а прочитані примірники «розкладаю» на уявній полиці. «Перевага віртуальної бібліотеки в тому, що з неї не треба стирати пил,– пише критикиня від мистецтва Дорота Ярецька. – Хоча, коли торкаюся паперових томів, це повертає мене в минуле. Тож, на мою думку, допоки не створять емоційного еквіваленту друкованого видання, воно не зникне з нашого життя».

(21–26) Книжка – це особливий предмет. Читачі називають безліч чуттєвих переживань, пов’язаних з виробами поліграфії: дотик до палітурки, шурхіт сторінок, запах. Натомість до електронної версії важко сформувати емоційне ставлення. Окрім того, ґаджет швидко старіє, з’являється нова модель. Погодьтеся, людина, яка знає латину й спроможна прочитати надруковане п’ятсот років тому, не потребує ніяких пристроїв.

(27–30) Для когось книжки – частина їх самих. «З яким задоволенням можна буде через тридцять років розгорнути «Куховаримо з радістю» на 581 сторінці й побачити пляму від жовтка, що поставила моя донька, чаклуючи над своїми першими тістечками з ягодами»,– пише Енн Фейдімен.

(31–43) Багато хто хоче бути власником книгодруків, тому їх купують як подарунки, роблять дарчі написи. Електронна версія ніколи не належить нам, тож маємо право лише на її читання. Нині щоразу більше речей переносять нас зі світу справжнього в уявний, і, можливо, незабаром усі пристрої стануть віртуальними. Замість предметів навколо будуть «симулякри» – підробки, що «залюднять» вигаданий світ і створять враження реальності. Однак, якщо не буде поліграфії, зникне зв’язок між людьми, адже саме такі видання можна не лише дати почитати, а й залишити в спадок – вони єднають з минулим. Я беру свої дитячі книжечки й читаю їх доньці – цього задоволення не замінить жоден електронний пристрій. Хоча, звісна річ, і в ґаджетів є свої можливості. У версії «Аліси в Дивокраї», наприклад, оригінальні ілюстрації змонтовано так, що в головної героїні видовжується шия, а в Гусені з люльки підіймається дим. Але чи потрібна ця візуалізація? Адже література мусить розвивати уяву.

(44–48) «Книжка – це річ, наділена надприродною, чудодійною силою. Якби це було не так, то гори друкованих сторінок, спалених у травні 1933 року, не стали б подією, від якої моторошно й дотепер. Значення книгодруку як матеріального об’єкта досі не слабне попри появу величезного ринку пристроїв для читання», – пише Дорота Ярецька.

(49–57) Тепер погляньмо на все прагматично: не володіючи друкованою продукцією як власністю, ми стаємо потенційним об’єктом для маніпуляцій, бо залежимо від чужих серверів, а ще нам може загрожувати цензура. Одного разу трапився казус: із інтернет-платформи для читання через тимчасові проблеми з авторськими правами на якийсь час зникли куплені версії «Колгоспу тварин» і «1984» Джорджа Орвелла. А якщо колись якомусь монополістові закортить контролювати всю систему чи змінити дані? Ця моторошна ідея – неначе з того ж Орвелла. Тож про всяк випадок добре мати традиційну книгу – чорні літери на білому тлі.

За Ю. Соболевською

Цей текст можна використати в соціальних мережах під час обговорення всіх питань, ОКРІМ

АЯку книжку вибере сучасний читач – електронну чи паперову?
БЯк правильно формувати віртуальну (електронну) бібліотеку?
ВНавіщо людям потрібні традиційні (паперові) книжки?
ГЯкі переваги має цифрова книжка над паперовою?

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 30

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 29–33.

Чорні літери на білому тлі

(1–6) Регулярно виникають дискусії щодо переваг і недоліків електронних «читалок» порівняно з традиційними книжками. Однак і прихильники нового формату визнають, що, як живопису не вбило кіно, а його не знищило телебачення, так і цифровий варіант не замінить паперового повністю, бо нічого кращого дотепер не вигадано. «Книжка нагадує колесо, а цей винахід неможливо вдосконалити», – пише Умберто Еко.

(7–12) Журналісти «The New York Times» Девід Поуґ і Девід Карр у відеоблозі порівнюють характеристики різних ґаджетів: один працює повільно, другий має незручні кнопки, у третього – слабкий контраст, сірі літери й такий самий відтінок екрана. «Хм!» – крутять носом блогери. «А ось у мене старіша модель. Тут ідеальна роздільна здатність, акуратні чорні літери на білому тлі. Я хочу її придбати!» – і Поуґ захоплено демонструє традиційну книжку.

(13–20) Я постійно користуюся саме електронною. Як зручно «взяти» в потяг кілька книг на вибір і не згинатися від важкого багажу! Умощуюся в крісло, проводжу пальцями по екрану, «гортаю» сторінки, а прочитані примірники «розкладаю» на уявній полиці. «Перевага віртуальної бібліотеки в тому, що з неї не треба стирати пил,– пише критикиня від мистецтва Дорота Ярецька. – Хоча, коли торкаюся паперових томів, це повертає мене в минуле. Тож, на мою думку, допоки не створять емоційного еквіваленту друкованого видання, воно не зникне з нашого життя».

(21–26) Книжка – це особливий предмет. Читачі називають безліч чуттєвих переживань, пов’язаних з виробами поліграфії: дотик до палітурки, шурхіт сторінок, запах. Натомість до електронної версії важко сформувати емоційне ставлення. Окрім того, ґаджет швидко старіє, з’являється нова модель. Погодьтеся, людина, яка знає латину й спроможна прочитати надруковане п’ятсот років тому, не потребує ніяких пристроїв.

(27–30) Для когось книжки – частина їх самих. «З яким задоволенням можна буде через тридцять років розгорнути «Куховаримо з радістю» на 581 сторінці й побачити пляму від жовтка, що поставила моя донька, чаклуючи над своїми першими тістечками з ягодами»,– пише Енн Фейдімен.

(31–43) Багато хто хоче бути власником книгодруків, тому їх купують як подарунки, роблять дарчі написи. Електронна версія ніколи не належить нам, тож маємо право лише на її читання. Нині щоразу більше речей переносять нас зі світу справжнього в уявний, і, можливо, незабаром усі пристрої стануть віртуальними. Замість предметів навколо будуть «симулякри» – підробки, що «залюднять» вигаданий світ і створять враження реальності. Однак, якщо не буде поліграфії, зникне зв’язок між людьми, адже саме такі видання можна не лише дати почитати, а й залишити в спадок – вони єднають з минулим. Я беру свої дитячі книжечки й читаю їх доньці – цього задоволення не замінить жоден електронний пристрій. Хоча, звісна річ, і в ґаджетів є свої можливості. У версії «Аліси в Дивокраї», наприклад, оригінальні ілюстрації змонтовано так, що в головної героїні видовжується шия, а в Гусені з люльки підіймається дим. Але чи потрібна ця візуалізація? Адже література мусить розвивати уяву.

(44–48) «Книжка – це річ, наділена надприродною, чудодійною силою. Якби це було не так, то гори друкованих сторінок, спалених у травні 1933 року, не стали б подією, від якої моторошно й дотепер. Значення книгодруку як матеріального об’єкта досі не слабне попри появу величезного ринку пристроїв для читання», – пише Дорота Ярецька.

(49–57) Тепер погляньмо на все прагматично: не володіючи друкованою продукцією як власністю, ми стаємо потенційним об’єктом для маніпуляцій, бо залежимо від чужих серверів, а ще нам може загрожувати цензура. Одного разу трапився казус: із інтернет-платформи для читання через тимчасові проблеми з авторськими правами на якийсь час зникли куплені версії «Колгоспу тварин» і «1984» Джорджа Орвелла. А якщо колись якомусь монополістові закортить контролювати всю систему чи змінити дані? Ця моторошна ідея – неначе з того ж Орвелла. Тож про всяк випадок добре мати традиційну книгу – чорні літери на білому тлі.

За Ю. Соболевською

Для швидкого пошуку в Інтернеті використовують хештег – ключове слово або фразу, написану без пробілів, з позначкою #, наприклад, #миуспішнілюди. Для цього тексту тематичними хештегами доречно вибрати всі, ОКРІМ

А#паперовакнижканазавжди
Б#традиційнакнижкадосконала
В#електроннакнижкавподарунок
Г#цінністьтрадиціякнижка

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 31

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 29–33.

Чорні літери на білому тлі

(1–6) Регулярно виникають дискусії щодо переваг і недоліків електронних «читалок» порівняно з традиційними книжками. Однак і прихильники нового формату визнають, що, як живопису не вбило кіно, а його не знищило телебачення, так і цифровий варіант не замінить паперового повністю, бо нічого кращого дотепер не вигадано. «Книжка нагадує колесо, а цей винахід неможливо вдосконалити», – пише Умберто Еко.

(7–12) Журналісти «The New York Times» Девід Поуґ і Девід Карр у відеоблозі порівнюють характеристики різних ґаджетів: один працює повільно, другий має незручні кнопки, у третього – слабкий контраст, сірі літери й такий самий відтінок екрана. «Хм!» – крутять носом блогери. «А ось у мене старіша модель. Тут ідеальна роздільна здатність, акуратні чорні літери на білому тлі. Я хочу її придбати!» – і Поуґ захоплено демонструє традиційну книжку.

(13–20) Я постійно користуюся саме електронною. Як зручно «взяти» в потяг кілька книг на вибір і не згинатися від важкого багажу! Умощуюся в крісло, проводжу пальцями по екрану, «гортаю» сторінки, а прочитані примірники «розкладаю» на уявній полиці. «Перевага віртуальної бібліотеки в тому, що з неї не треба стирати пил,– пише критикиня від мистецтва Дорота Ярецька. – Хоча, коли торкаюся паперових томів, це повертає мене в минуле. Тож, на мою думку, допоки не створять емоційного еквіваленту друкованого видання, воно не зникне з нашого життя».

(21–26) Книжка – це особливий предмет. Читачі називають безліч чуттєвих переживань, пов’язаних з виробами поліграфії: дотик до палітурки, шурхіт сторінок, запах. Натомість до електронної версії важко сформувати емоційне ставлення. Окрім того, ґаджет швидко старіє, з’являється нова модель. Погодьтеся, людина, яка знає латину й спроможна прочитати надруковане п’ятсот років тому, не потребує ніяких пристроїв.

(27–30) Для когось книжки – частина їх самих. «З яким задоволенням можна буде через тридцять років розгорнути «Куховаримо з радістю» на 581 сторінці й побачити пляму від жовтка, що поставила моя донька, чаклуючи над своїми першими тістечками з ягодами»,– пише Енн Фейдімен.

(31–43) Багато хто хоче бути власником книгодруків, тому їх купують як подарунки, роблять дарчі написи. Електронна версія ніколи не належить нам, тож маємо право лише на її читання. Нині щоразу більше речей переносять нас зі світу справжнього в уявний, і, можливо, незабаром усі пристрої стануть віртуальними. Замість предметів навколо будуть «симулякри» – підробки, що «залюднять» вигаданий світ і створять враження реальності. Однак, якщо не буде поліграфії, зникне зв’язок між людьми, адже саме такі видання можна не лише дати почитати, а й залишити в спадок – вони єднають з минулим. Я беру свої дитячі книжечки й читаю їх доньці – цього задоволення не замінить жоден електронний пристрій. Хоча, звісна річ, і в ґаджетів є свої можливості. У версії «Аліси в Дивокраї», наприклад, оригінальні ілюстрації змонтовано так, що в головної героїні видовжується шия, а в Гусені з люльки підіймається дим. Але чи потрібна ця візуалізація? Адже література мусить розвивати уяву.

(44–48) «Книжка – це річ, наділена надприродною, чудодійною силою. Якби це було не так, то гори друкованих сторінок, спалених у травні 1933 року, не стали б подією, від якої моторошно й дотепер. Значення книгодруку як матеріального об’єкта досі не слабне попри появу величезного ринку пристроїв для читання», – пише Дорота Ярецька.

(49–57) Тепер погляньмо на все прагматично: не володіючи друкованою продукцією як власністю, ми стаємо потенційним об’єктом для маніпуляцій, бо залежимо від чужих серверів, а ще нам може загрожувати цензура. Одного разу трапився казус: із інтернет-платформи для читання через тимчасові проблеми з авторськими правами на якийсь час зникли куплені версії «Колгоспу тварин» і «1984» Джорджа Орвелла. А якщо колись якомусь монополістові закортить контролювати всю систему чи змінити дані? Ця моторошна ідея – неначе з того ж Орвелла. Тож про всяк випадок добре мати традиційну книгу – чорні літери на білому тлі.

За Ю. Соболевською

У тексті НЕ ЙДЕТЬСЯ про те, що

Атрадиційні бібліотеки залишаться в минулому
Бпаперова книжка – це засіб зв’язку між поколіннями
Вкнижка – один з найдосконаліших винаходів людства
Гдрукована книжка ще довго не зникне з нашого життя

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 32

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 29–33.

Чорні літери на білому тлі

(1–6) Регулярно виникають дискусії щодо переваг і недоліків електронних «читалок» порівняно з традиційними книжками. Однак і прихильники нового формату визнають, що, як живопису не вбило кіно, а його не знищило телебачення, так і цифровий варіант не замінить паперового повністю, бо нічого кращого дотепер не вигадано. «Книжка нагадує колесо, а цей винахід неможливо вдосконалити», – пише Умберто Еко.

(7–12) Журналісти «The New York Times» Девід Поуґ і Девід Карр у відеоблозі порівнюють характеристики різних ґаджетів: один працює повільно, другий має незручні кнопки, у третього – слабкий контраст, сірі літери й такий самий відтінок екрана. «Хм!» – крутять носом блогери. «А ось у мене старіша модель. Тут ідеальна роздільна здатність, акуратні чорні літери на білому тлі. Я хочу її придбати!» – і Поуґ захоплено демонструє традиційну книжку.

(13–20) Я постійно користуюся саме електронною. Як зручно «взяти» в потяг кілька книг на вибір і не згинатися від важкого багажу! Умощуюся в крісло, проводжу пальцями по екрану, «гортаю» сторінки, а прочитані примірники «розкладаю» на уявній полиці. «Перевага віртуальної бібліотеки в тому, що з неї не треба стирати пил,– пише критикиня від мистецтва Дорота Ярецька. – Хоча, коли торкаюся паперових томів, це повертає мене в минуле. Тож, на мою думку, допоки не створять емоційного еквіваленту друкованого видання, воно не зникне з нашого життя».

(21–26) Книжка – це особливий предмет. Читачі називають безліч чуттєвих переживань, пов’язаних з виробами поліграфії: дотик до палітурки, шурхіт сторінок, запах. Натомість до електронної версії важко сформувати емоційне ставлення. Окрім того, ґаджет швидко старіє, з’являється нова модель. Погодьтеся, людина, яка знає латину й спроможна прочитати надруковане п’ятсот років тому, не потребує ніяких пристроїв.

(27–30) Для когось книжки – частина їх самих. «З яким задоволенням можна буде через тридцять років розгорнути «Куховаримо з радістю» на 581 сторінці й побачити пляму від жовтка, що поставила моя донька, чаклуючи над своїми першими тістечками з ягодами»,– пише Енн Фейдімен.

(31–43) Багато хто хоче бути власником книгодруків, тому їх купують як подарунки, роблять дарчі написи. Електронна версія ніколи не належить нам, тож маємо право лише на її читання. Нині щоразу більше речей переносять нас зі світу справжнього в уявний, і, можливо, незабаром усі пристрої стануть віртуальними. Замість предметів навколо будуть «симулякри» – підробки, що «залюднять» вигаданий світ і створять враження реальності. Однак, якщо не буде поліграфії, зникне зв’язок між людьми, адже саме такі видання можна не лише дати почитати, а й залишити в спадок – вони єднають з минулим. Я беру свої дитячі книжечки й читаю їх доньці – цього задоволення не замінить жоден електронний пристрій. Хоча, звісна річ, і в ґаджетів є свої можливості. У версії «Аліси в Дивокраї», наприклад, оригінальні ілюстрації змонтовано так, що в головної героїні видовжується шия, а в Гусені з люльки підіймається дим. Але чи потрібна ця візуалізація? Адже література мусить розвивати уяву.

(44–48) «Книжка – це річ, наділена надприродною, чудодійною силою. Якби це було не так, то гори друкованих сторінок, спалених у травні 1933 року, не стали б подією, від якої моторошно й дотепер. Значення книгодруку як матеріального об’єкта досі не слабне попри появу величезного ринку пристроїв для читання», – пише Дорота Ярецька.

(49–57) Тепер погляньмо на все прагматично: не володіючи друкованою продукцією як власністю, ми стаємо потенційним об’єктом для маніпуляцій, бо залежимо від чужих серверів, а ще нам може загрожувати цензура. Одного разу трапився казус: із інтернет-платформи для читання через тимчасові проблеми з авторськими правами на якийсь час зникли куплені версії «Колгоспу тварин» і «1984» Джорджа Орвелла. А якщо колись якомусь монополістові закортить контролювати всю систему чи змінити дані? Ця моторошна ідея – неначе з того ж Орвелла. Тож про всяк випадок добре мати традиційну книгу – чорні літери на білому тлі.

За Ю. Соболевською

Автор наводить приклад про версію «Аліси в Дивокраї» (рядки 40–43), щоб

Апоказати високотехнологічні досягнення в поліграфії
Бпродемонструвати, що візуалізація допомагає краще зрозуміти зміст прочитаного
Вдовести, що незвичні ілюстрації сприяють розвитку уяви
Гпідкреслити, що саме розвиток уяви – це важливе завдання літератури

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 33

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 29–33.

Чорні літери на білому тлі

(1–6) Регулярно виникають дискусії щодо переваг і недоліків електронних «читалок» порівняно з традиційними книжками. Однак і прихильники нового формату визнають, що, як живопису не вбило кіно, а його не знищило телебачення, так і цифровий варіант не замінить паперового повністю, бо нічого кращого дотепер не вигадано. «Книжка нагадує колесо, а цей винахід неможливо вдосконалити», – пише Умберто Еко.

(7–12) Журналісти «The New York Times» Девід Поуґ і Девід Карр у відеоблозі порівнюють характеристики різних ґаджетів: один працює повільно, другий має незручні кнопки, у третього – слабкий контраст, сірі літери й такий самий відтінок екрана. «Хм!» – крутять носом блогери. «А ось у мене старіша модель. Тут ідеальна роздільна здатність, акуратні чорні літери на білому тлі. Я хочу її придбати!» – і Поуґ захоплено демонструє традиційну книжку.

(13–20) Я постійно користуюся саме електронною. Як зручно «взяти» в потяг кілька книг на вибір і не згинатися від важкого багажу! Умощуюся в крісло, проводжу пальцями по екрану, «гортаю» сторінки, а прочитані примірники «розкладаю» на уявній полиці. «Перевага віртуальної бібліотеки в тому, що з неї не треба стирати пил,– пише критикиня від мистецтва Дорота Ярецька. – Хоча, коли торкаюся паперових томів, це повертає мене в минуле. Тож, на мою думку, допоки не створять емоційного еквіваленту друкованого видання, воно не зникне з нашого життя».

(21–26) Книжка – це особливий предмет. Читачі називають безліч чуттєвих переживань, пов’язаних з виробами поліграфії: дотик до палітурки, шурхіт сторінок, запах. Натомість до електронної версії важко сформувати емоційне ставлення. Окрім того, ґаджет швидко старіє, з’являється нова модель. Погодьтеся, людина, яка знає латину й спроможна прочитати надруковане п’ятсот років тому, не потребує ніяких пристроїв.

(27–30) Для когось книжки – частина їх самих. «З яким задоволенням можна буде через тридцять років розгорнути «Куховаримо з радістю» на 581 сторінці й побачити пляму від жовтка, що поставила моя донька, чаклуючи над своїми першими тістечками з ягодами»,– пише Енн Фейдімен.

(31–43) Багато хто хоче бути власником книгодруків, тому їх купують як подарунки, роблять дарчі написи. Електронна версія ніколи не належить нам, тож маємо право лише на її читання. Нині щоразу більше речей переносять нас зі світу справжнього в уявний, і, можливо, незабаром усі пристрої стануть віртуальними. Замість предметів навколо будуть «симулякри» – підробки, що «залюднять» вигаданий світ і створять враження реальності. Однак, якщо не буде поліграфії, зникне зв’язок між людьми, адже саме такі видання можна не лише дати почитати, а й залишити в спадок – вони єднають з минулим. Я беру свої дитячі книжечки й читаю їх доньці – цього задоволення не замінить жоден електронний пристрій. Хоча, звісна річ, і в ґаджетів є свої можливості. У версії «Аліси в Дивокраї», наприклад, оригінальні ілюстрації змонтовано так, що в головної героїні видовжується шия, а в Гусені з люльки підіймається дим. Але чи потрібна ця візуалізація? Адже література мусить розвивати уяву.

(44–48) «Книжка – це річ, наділена надприродною, чудодійною силою. Якби це було не так, то гори друкованих сторінок, спалених у травні 1933 року, не стали б подією, від якої моторошно й дотепер. Значення книгодруку як матеріального об’єкта досі не слабне попри появу величезного ринку пристроїв для читання», – пише Дорота Ярецька.

(49–57) Тепер погляньмо на все прагматично: не володіючи друкованою продукцією як власністю, ми стаємо потенційним об’єктом для маніпуляцій, бо залежимо від чужих серверів, а ще нам може загрожувати цензура. Одного разу трапився казус: із інтернет-платформи для читання через тимчасові проблеми з авторськими правами на якийсь час зникли куплені версії «Колгоспу тварин» і «1984» Джорджа Орвелла. А якщо колись якомусь монополістові закортить контролювати всю систему чи змінити дані? Ця моторошна ідея – неначе з того ж Орвелла. Тож про всяк випадок добре мати традиційну книгу – чорні літери на білому тлі.

За Ю. Соболевською

Автор поділяє всі думки, ОКРІМ

АЕлектронні книжки зручні, бо не займають багато місця й не накопичують пилу.
БЗ паперовою книжкою в людини пов’язано значно більше емоцій, ніж із цифровою.
ВСучасні електронні книжки з часом витіснять традиційні паперові видання.
ГДрукована книжка завжди буде актуальною, бо є досконалим винаходом людства.

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 34

Рядки

Така її доля…
О Боже мій милий!
За що ж ти караєш її, молоду?
За те, що так щиро вона полюбила
Козацькії очі?..

суголосні з життєвими обставинами ліричного героя твору

А«Дума про Марусю Богуславку»
Б«Блакитна Панна»
«³ють вітри, віють буйні»
Г«Contra spem spero!»
Д«Чого являєшся мені...»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 35

Уривок «Зробили вони городок [і] на честь брата їх найстаршого назвали його Києвом. І був довкола гóрода ліс і бір великий, і ловили вони [тут] звірину. Були ж вони мужами мудрими й тямущими і називалися полянами…» узято з твору

А«Тигролови»
Б«Повість минулих літ»
В«Слово про похід Ігорів»
Г«Тіні забутих предків»
Д«Україна в огні»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 36

Рядки

В тім гóроді жила Дідона,
А гóрод звався Карфаген.
Розумна пані і моторна…

є у творі

АІвана Котляревського
БІвана Франка
ВТараса Шевченка
ГНестора Літописця
ДГригорія Сковороди

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 37

Уривок «I варивши обiд, i подававши на стiл, Маруся заливалася слiзоньками, вiдгадувавши, певно, що востаннє бачить свого Василечка» містить пестливу лексику, має співчутливий тон розповіді, що характерно для

Асимволізму
Бреалізму
Векспресіонізму
Гсентименталізму
Днеоромантизму

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 38

У рядках

Вибачайте, люде добрі,
Що козацьку славу
Так навмання розказую,
Без книжної справи.
Так дід колись розказував,
Нехай здоров буде!..

автор розповідає історію написання твору

А«Енеїда»
Б«Кавказ»
В«Мойсей»
Г«Чорна рада»
Д«Гайдамаки»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 39

«Добрий він, і душа щира, козацька, хоч удає з себе ледащицю і характерника», – сказано про

АВасиля Кравчину
БГриця Бобренка
ВГригорія Многогрішного
ГКирила Тура
ДНаума Дрота

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 40

«Безокою економшею» односельці називали героїню твору, у якому

Асин одружується з дівчиною з іншого села
Бмати мріє віддати заміж за гетьмана свою дочку
Вбатько стає старостою села під час нацистської окупації
Гродина дає притулок в’язню-втікачу
Ддівчина постає перед судом за те, що отруїла козака

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 41

«Двужон», «Дитячі літа», «Хазяїн», «Січовик», «Пани Польські» – це розділи твору, що

Азмальовує Гуцульщину
Бмає двох авторів
Вмає присвяту батькові автора
Гзмальовує події Коліївщини
Дописує боротьбу за гетьманську булаву

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 42

Послідовність розгортання подій твору «Мартин Боруля» дотримано в рядку

АМартин Боруля подає апеляцію до суду – Степана виряджають на службу в місто – утеча Націєвського – Мартин Боруля спалює документи
БСтепана виряджають на службу в місто – Мартин Боруля подає апеляцію до суду – утеча Націєвського – Мартин Боруля спалює документи
ВМартин Боруля подає апеляцію до суду – Степана виряджають на службу в місто – Мартин Боруля спалює документи – утеча Націєвського
ГМартин Боруля спалює документи – Степана виряджають на службу в місто – Мартин Боруля подає апеляцію до суду – утеча Націєвського
ДСтепана виряджають на службу в місто – Мартин Боруля подає апеляцію до суду – Мартин Боруля спалює документи – утеча Націєвського

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 43

На малюнку зображено персонажа твору

Завдання 43

А«Гайдамаки»
Б«Енеїда»
В«Чорна рада»
Г«Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Д«Мойсей»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 44

У рядках

В корчах і кручах умирають міфи.
Чугайстер щез. Покаялись нявки

згадано персонажів твору

А«Мойсей»
Б«Лісова пісня»
В«Зачарована Десна»
Г«Тіні забутих предків»
Д«Дитинство»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 45

Уривок «Данилко ніс повні руки трав, і корінців, і квітів; дажкорінь пах солодким хлібом, “ось тобі, Данилку, і степовий турецький сльоз”, – сказав прадід і нахилився до квітки, і раптом підломився в ногах, і розкинув руки, мов обіймаючи землю…» узято з

Аусмішки
Бновели
Вкіноповісті
Гповісті
Ддрами

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 46

«Світ урятує краса, утілена в гармонії людини й природи, у світлому почутті кохання, у жертовній любові та здатності прощати» – це провідна думка твору

А«Маруся»
Б«Тигролови»
В«Лісова пісня»
Г«Місто»
Д«Земля»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 47

«Я візьму той рушник, простелю, наче долю…» – стверджує ліричний герой поезії, у якій є рядок

А«І дитинство, й розлука, і вірна любов»
Б«Ось місяць, зорі, солов’ї»
В«Чи забуття, чи зрада»
Г«Свій біль, свій жаль, свої пісні»
Д«Людей мільярди і мільярди слів»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 48

Думка про те, що «малорос – це тип національно-дефективний, скалічений психічно, духовно, а – у наслідках, часом – і расово», є доречною для характеристики

АГрицька Бобренка
БЧіпки Варениченка
ВГригорія Многогрішного
ГСави Федорчука
ДМини Мазайла

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 49

У рядках

Так ніхто не кохав. Через тисячі літ
лиш приходить подібне кохання…

провідним художнім засобом є

Аалегорія
Банафора
Вгіпербола
Гпорівняння
Дпаралелізм

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 50

«Трагічні терези», «дивний ліс», «гіпнотичні кобри», «веселий галас бою» – художні образи з поезії

АОлександра Олеся
БМаксима Рильського
ВМиколи Зерова
ГЄвгена Маланюка
ДВасиля Симоненка

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 51

Називає Україну матір’ю, пишається цим, заради неї творить і мислить ліричний герой поезії

А«Молюсь і вірю. Вітер грає…»
Б«О земле втрачена, явися!..»
В«О слово рідне! Орле скутий!..»
Г«Українське альфреско»
Д«Задивляюсь у твої зіниці…»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 52

Про чистоту кохання, що робить людину сильною, відповідальною за долю інших, про загрозу гонитви озброєнь пише у своєму творі

АОстап Вишня
БГригір Тютюнник
ВОлесь Гончар
ГМикола Куліш
ДМихайло Коцюбинський

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 53

Ознакою постмодернізму є

Азахоплення національною історією
Бхимерне переплетення різних стилів
Втипізація характерів персонажів залежно від умов життя
Гдомінування морально-етичних цінностей
Дпрагнення персонажа до ідеалу

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 54

Увідповідніть назву твору з ключовими словами до нього.

1«Три зозулі з поклоном»
2«Маруся Чурай»
3«Дитинство»
4«Місто»
Аперекопська рівнина, «господар степових звичаїв»
Біспит, молодий письменник
Вдискусія, учителька «правільних проізношеній»
Гв’язниця, посланець із Січі
Дсосна, «бандуристочка сліпий»

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 55

Поєднайте ім’я персонажа твору та місце розгортання подій у ньому.

1Чіпка Варениченко
2Омелько Кайдаш
3Михайло Черевань
4Іван Гонта
АХмарище
БПіски
ВСемигори
ГПолтава
ДУмань

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 56

З’ясуйте, кому з героїнь належать слова.

1Маруся Кайдашиха
2Галя Ґудзь
3Палажка Боруля
4Горпина Терпилиха
А«Горенько моє! Це ж, видно, й мені не краща доля судилася: розбишацька дочка – розбишацька й жінка!..»
Б«Ми тяжко працювали, заки доробилися сеї землі. Твій тато небагато взяв за мною, решту ми самі доробилися. Зрання до вечора тягли, мов у плузі…»
В«Три роки вже, як ми по убожеству свойому продали дворик свій на Мазурівці, покинули Полтаву і перейшли сюди жити…»
Г«Здається мені, що з’їхав з глузду: не велиш ні мені, ні дочці робить, сам не робиш, понаймав наймитів, наймичок, хазяйство псується...»
Д«Та бач, дочко, ти не ходиш до панів, а мене пани й попи просять варити обід, кличуть до себе в покої вечерять, ще й у покоях кладуть спати…»

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 57

Увідповідніть ім’я митця з висловлюванням про нього.

1Михайло Коцюбинський
2Микола Куліш
3Олександр Довженко
4Микола Хвильовий
А«Десять років усього письменницького стажу – десяток п’єс, що з них майже кожна була не тільки вдалим матеріалом для блискучих, з видатним успіхом у глядача спектаклів, але й стала – теж майже кожна – певним етапом у розвитку мистецтва…»
Б«Він любив сонце. Сонце і море – цю незвичайну симфонію барв і звуків. Не раз називав себе “сонцепоклонником”… Нюанси зелені й неба асоціюються в нього з людськими переживаннями…»
В«Творча спадщина його порівняно невелика. Проте не обсягом, а змістом, майстерністю написаного, місткістю художньої деталі, уболіванням за понівечені життя й душі він заслужив право зватися яскравим представником прозаїків- “шістдесятників”…»
Г«Захоплення характерами своїх батька й матері, красою придеснянської природи дає нам один з ключів розгадки того, як проходило формування майбутнього письменника, громадського діяча, мислителя й кіномитця…»
Д«Герої його новел постають не переможцямизавойовниками, не будівничими світлого майбутнього, а швидше жертвами тієї бійні, у вир якої потрапили цілком свідомо й добровільно…»

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 58

Частина 3

Власне висловлення

Прочитайте наведений текст.

Часто, коли немає бажання щось робити або коли не вдається залагодити якусь справу, ми знаходимо десятки причин і пояснень, заспокоюємо себе. Так буває й тоді, коли сперечаємося з кимось попри усвідомлення, що проблема виникла з нашої вини. Зазвичай виправдати себе набагато легше, ніж визнати власну помилку.

Викладіть Ваш погляд на проблему:

Наскільки важливим є вміння чесно оцінювати себе?

Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, що найкраще підтвердять Вашу думку. Проілюструйте Ваші міркування посиланнями на приклади з художньої літератури чи інших видів мистецтва (зазначте автора й назву твору, укажіть на проблему, порушену митцем, художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.

Це завдання відкритого типу з розгорнутою відповіддю, воно оцінюється екзаменатором за спеціальними критеріями оцінювання.

Максимальна кількість балів за це завдання: 20.

Під час розрахунку бала за це завдання використовується спеціальна формула розрахунку в залежності від якості виконання інших завдань тесту.