ЗНО онлайн з української мови та літератури 2019 року – основна сесія



Завдання 1

На перший склад падає наголос у всіх словах, ОКРІМ

Апричіп
Бкосий
Вжалюзі
Гвипадок

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 2

Вставним словосполученням ускладнено речення (розділові знаки пропущено)

АЗа теорією Ч. Дарвіна було знято кілька цікавих науково-популярних фільмів.
БЗа теорією Ч. Дарвіна тривалий час уважно слідкували науковці в Кембриджі.
ВЗа теорією Ч. Дарвіна головною рушійною силою еволюції є природний добір.
ГЗа теорією Ч. Дарвіна з’явилися й інші пояснення чинників еволюції видів.

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 3

Антонімами є слова в рядку

Апостійний – сталий
Бприємний – милий
Врізниця – тотожність
Гпровісник – предтеча

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 4

Суфікс -інн(я) має різне значення в словах рядка

Аносіння, говоріння
Бгасіння, коріння
Входіння, шарудіння
Гтерпіння, водіння

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 5

Дотримано норми узгодження прикметника з іменником у рядку

Арожеве фламінго
Бпрудке кенгуру
Вучена ступінь
Гвисокий насип

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 6

Знак м’якшення треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка

Амистец..кий, учител..ство, камін..чик
Бмалесен..кий, одягаєт..ся, мен..ший
Вжмен..ці, винос..те, виріз..блений
Гвін..чати, запоріз..кий, жен..шень

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 7

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Люко Дашвар пише неприкриту правду про чоловіків, жінок, дітей, тобто про нас із вами. (2) Авторка «зліплює» людей до/купи в одне неймовірне ціле – і виходять, здавалося б, фантастичні, а насправді цілком реальні історії. (3) Її романи ніби знаєш на/пам’ять, адже «ковтаєш» за одну ніч, а потім вони ще довго звучать у твоїй голові. (4) Іноді читати стає важко, але ти примушуєш себе рухатися вперед, сторінка за сторінкою, на/зустріч болю й захвату. (5) Разом з героями ми підіймаємося на/гору людських страждань, і падаємо вниз, чудово розуміючи, що все в цих книгах справжнє.

Окремо в тексті треба писати сполуку слів

Адо/купи
Бна/пам’ять
Вна/зустріч
Гна/гору

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 8

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Люко Дашвар пише неприкриту правду про чоловіків, жінок, дітей, тобто про нас із вами. (2) Авторка «зліплює» людей до/купи в одне неймовірне ціле – і виходять, здавалося б, фантастичні, а насправді цілком реальні історії. (3) Її романи ніби знаєш на/пам’ять, адже «ковтаєш» за одну ніч, а потім вони ще довго звучать у твоїй голові. (4) Іноді читати стає важко, але ти примушуєш себе рухатися вперед, сторінка за сторінкою, на/зустріч болю й захвату. (5) Разом з героями ми підіймаємося на/гору людських страждань, і падаємо вниз, чудово розуміючи, що все в цих книгах справжнє.

У тексті слово фантастичні (речення 2) можна замінити всіма наведеними словами, ОКРІМ

Адивовижні
Бказкові
Внеймовірні
Гправдиві

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 9

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Люко Дашвар пише неприкриту правду про чоловіків, жінок, дітей, тобто про нас із вами. (2) Авторка «зліплює» людей до/купи в одне неймовірне ціле – і виходять, здавалося б, фантастичні, а насправді цілком реальні історії. (3) Її романи ніби знаєш на/пам’ять, адже «ковтаєш» за одну ніч, а потім вони ще довго звучать у твоїй голові. (4) Іноді читати стає важко, але ти примушуєш себе рухатися вперед, сторінка за сторінкою, на/зустріч болю й захвату. (5) Разом з героями ми підіймаємося на/гору людських страждань, і падаємо вниз, чудово розуміючи, що все в цих книгах справжнє.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

Апершому
Бдругому
Втретьому
Гп’ятому

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 10

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Люко Дашвар пише неприкриту правду про чоловіків, жінок, дітей, тобто про нас із вами. (2) Авторка «зліплює» людей до/купи в одне неймовірне ціле – і виходять, здавалося б, фантастичні, а насправді цілком реальні історії. (3) Її романи ніби знаєш на/пам’ять, адже «ковтаєш» за одну ніч, а потім вони ще довго звучать у твоїй голові. (4) Іноді читати стає важко, але ти примушуєш себе рухатися вперед, сторінка за сторінкою, на/зустріч болю й захвату. (5) Разом з героями ми підіймаємося на/гору людських страждань, і падаємо вниз, чудово розуміючи, що все в цих книгах справжнє.

У формі знахідного відмінка в тексті вжито всі виділені слова, ОКРІМ

Ажінок
Блюдей
Вісторії
Громани

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 11

Підкреслені літери позначають однаковий звук у кожному слові рядка

Апогляд, кладка, передзвін
Бсьорбати, весняний, всюди
Взахист, розвиватися, пізній
Гнитці, баскетбол, молитва
Дкрай, вокзал, закріплення

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 12

Потрібно поставити у на місці всіх пропусків у рядку

Апобував … Полтаві, заголовок … журналі, пташенята … гнізді
Ббузок … цвітінні, літак … хмарах, повідомили … новинах
Ввпадати … вічі, записано … статуті, місця … автобусі
Гквітка … вазоні, світло … кімнаті, розчиняється … молоці
Дкостюм … шафі, подивитися … вічко, постукав … двері

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 13

Подвоєні літери на місці пропусків треба писати в усіх словах рядка

Апередгроз..я, суверен..ий, числен..ий
Бшален..ий, військ..омат, в..ічливість
Вспорт..овари, від..звеніла, очікуван..ий
Гроз..броїти, осерд..я, від..зеркалення
Дстуден..ий, благословен..ий, попідвікон..ю

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 14

Разом треба писати всі складні слова в рядку

Афото/журналіст, високо/ефективний, екс/чемпіон
Бсупер/обкладинка, західно/європейський, мікро/схема
Вкисло/молочний, суспільно/політичний, пів/кілометра
Гмега/маркет, яскраво/жовтий, кілька/мільйонний
Дперекоти/поле, відео/конференція, міні/готель

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 15

Прочитайте речення.

Медичний безпілотник набирає швидкість близько … кілометрів за годину й підвищує шанси на виживання під час серцевого нападу … відсотків.

Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

Асто, від восьми до вісімдесяти
Бста, від вісьми до восьмидесяти
Вста, від восьми до восьмидесятьох
Гсто, від вісьми до вісімдесяти
Дста, від восьми до вісімдесяти

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 16

Граматично правильне продовження речення «Перебуваючи на екскурсії в Холодному Яру,..» наведено в рядку

Ахлопців зацікавили розлогі столітні дуби.
Бсповнюєшся дивовижною силою козацького краю.
Взапам’яталося місце освячення гайдамацької зброї.
Гнас здивував таємничий Мотронинський монастир.
Днам розповіли про історію написання роману «Залишенець».

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 17

Прочитайте речення (розділові знаки пропущено).

Як справжній митець(1) він(2) незважаючи на уявну відчуженість від світу(3) був уважний(4) чутливий до всього навколишнього(5) і ніколи не стояв осторонь рухів та змін.

Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

А1
Б2
В3
Г4
Д5

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 18

Лексичної помилки НЕМАЄ в  реченні

АНа лекціях з етики професор розповідав студентам, як тактичніше вчинити в тій чи тій не надто приємній ситуації.
БІмунологи прогнозують, що останні місяці року будуть удачними для укріплення здоров’я.
ВНа симпозіум поїде чисельна група науковців, які брали участь у досліді цієї теми.
ГНа конференцію запросили різних за фахом лікарів: від хірургів до реабілітації.
ДУ тендітних руках балерини – оберемок червоних троянд, і це найвища оцінка її роботи в новому спектаклі.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 19

НЕПРАВИЛЬНО утворено форму наказового способу дієслова в рядку

Ачитаймо, їжмо
Бживімо, стіймо
Вбережімо, печімо
Гсядемо, повірмо
Ддихаймо, граймо

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 20

Речення з однорідними членами можна утворити, якщо до частини «Я обожнюю теплі травневі вечори…» додати

Аале недолюблюю холодні листопадові.
Бзі щебетанням птахів у нашому саду.
Втоді так мріється про щось небуденне.
Гнапоєні пахощами яблуневого цвіту.
Дхоча й червневі мають свої принади.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 21

Правильно оформлено пряму мову в реченні

АІван Франко писав «Народи тільки тоді зможуть досягнути щастя й свободи, коли всі будуть ученими працівниками».
Б«Бути людиною, – стверджував Антуан де Сент-Екзюпері – це означає відчувати, що ти за все відповідаєш».
В«Людина не для того створена, щоб терпіти поразки… – писав Ернест Хемінгуей. Людину можна знищити, але її неможливо перемогти».
Г«Багато величного є на Землі, але немає нічого більшого, як людина» – переконував славетний драматург Софокл.
Д«Ми – не безліч стандартних «я», – стверджував Василь Симоненко і додавав: – А безліч всесвітів різних».

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 22

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак)Уважалося,(1) що рондель,(2) традиційна форма французької літератури,(3) придатний лише для пейзажної чи інтимної лірики,(4) однак Павло Тичина створив свій різновид цього жанру,(5) що увійшов у поетичний світ революційним фанфарним маршем,(6) сповненим самобутніх рефренів.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

Акома 1 – при вставному слові
Бкоми 2, 3 – при відокремленій прикладці
Вкома 4 – перед сурядною частиною складного речення
Гкома 5 – перед підрядною частиною складного речення
Дкома 6 – при відокремленому означенні

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 23

Синонімічними до простого речення «Через постійне плазування в тіні ви позбавляєте себе можливості знайти сонце» є всі наведені складні речення, ОКРІМ

АВи не зможете знайти сонце, якщо виберете плазування в тіні.
БВи не зможете знайти сонце, бо вибрали плазування в тіні.
ВВи не зможете знайти сонце, тому що вибираєте плазування в тіні
ГВи не зможете знайти сонце, оскільки вибираєте плазування в тіні.
ДВи не зможете знайти сонце, адже вибрали плазування в тіні.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 24

Увідповідніть фразеологізм із його синонімом.

1ні пари з вуст
2теревені правити
3грати очима
4починати здалека
Азаходити збоку
Бза версту почути
Вплескати язиком
Грота не розкрити
Дпускати бісики

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 25

З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.

1додаток
2означення
3обставина
4прикладка (різновид означення)
АОкрім заповідників і національних парків, значну роль у збереженні флори та фауни відіграють заказники.
БЗаказники, місця тимчасової заборони полювання, створюють з метою відновлення природних комплексів.
ВВласники природних об’єктів, оголошених заказниками, зобов’язані забезпечити режим охорони та збереження таких територій.
ГПоставивши за мету захист рослин і комах, в Україні створили кілька ботанічних та ентомологічних заказників.
ДІноді заказник відіграє важливу, фактично вирішальну роль у збереженні й відновленні певного рідкісного виду.

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 26

Доберіть приклад до кожної умови вживання тире.

1тире між підметом і присудком
2тире на місці пропущеного члена речення
3тире при відокремленій прикладці
4тире в безсполучниковому складному реченні
АКраще кепсько виконати свій обов’язок, аніж добре – чужий.
ББути особистістю – це бути самостійним джерелом дії.
ВЗвільнишся від зла – у тебе залишиться лише добро.
ГЛюбов, щирість, милосердя – такі риси має виховувати в собі кожен.
ДЯ знаю лише одного тирана – тихий голос мого сумління.

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 27

Доберіть приклад до кожного типу односкладного речення.

1означено-особове
2неозначено-особове
3безособове
4називне
АНе докоряй ніколи і нікому.
БНіхто не винен у твоїх образах.
ВЛиш посміються із такої примхи.
ГНе варто звинувачувать когось.
ДПорада доброї і мудрої людини.

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 28

3’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

(1)Навіть не дивлячись на годинник, знаю, (2)що зараз (3)чверть (4)на восьму.

Аіменник
Бчислівник
Вприйменник
Гсполучник
Дчастка

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 29

Прочитайте текст
(цифри в дужках позначають номери рядків)
і виконайте завдання 29–33.

Правила «доброго троля»

(1–5) Кілька років тому в нашому місті запрацювала «гаряча лінія», що дала змогу швидко комунікувати з владою для залагодження різноманітних проблем. Щойно цей контактний центр почав функціонувати, я стала його постійною клієнткою. За допомогою дзвінків удавалося відновлювати обгорілі ліфти, освітлення, асфальтове покриття й просто змушувати чиновників діяти.

(6–9) Кожна невелика перемога зі слухавкою в руках окрилювала й надавала сил рухатися далі. У цій взаємодії з посадовцями була якась магія: як громадянка я могла повідомити, що не все гаразд, і вони реагували: відписували, телефонували й ремонтували.

(10–12) Щоправда, з часом «гаряча лінія» дещо «охолола» й почала «реагувати» гірше, а я стала рідше телефонувати, зокрема через брак перемог над бюрократією, але все ж не опускала рук.

(13–15) За останні півроку я скаржилася на бухгалтерку, що курить у приміщенні РЕО, на незручний графік прийому паспортиста, на паркування автомобілів поряд з пам’ятником Леонідові Бикову… А влада, звісно ж, «реагувала»…

(16–21) У відповідях мене інформували, що сигаретного диму я не відрізняю від запаху зварювання, що паспортист дуже зайнятий, а паркування на газонах заборонено. Часом здавалося, що чиновники просто знущаються. Тож планувала написати нищівну статтю про бездіяльність такої «гарячої лінії», але сьогодні передумала й вирішила розповісти про інше: мою громадську активність не зведено нанівець.

(22–31) Причиною такої зміни стало те, що, проходячи повз пам’ятник Бикову, нарешті побачила омріяні клумби, які роблять під’їзд до нього неможливим і захищають майданчик від руйнування. Хай хоч і через три місяці, але мої скарги, де я повідомляла, що водії, заїжджаючи за постамент, перетворюють  територію навколо нього на розбиту сільську дорогу, таки подіяли! Це нічого, що на перше звернення посадовці відповіли, що залишати автівки на газоні заборонено й про це встановлено додаткові знаки (які там так і не з’явилися, а машини все продовжували нищити зелені насадження). Це нічого, що після другого сигналу мене «відфутболили» до патрульної поліції. Це все нічого… Головне, що перед пам’ятником таки облаштували квітники, які зупиняють «героїв» паркування…

(32–33) Велика ця перемога чи мала – не так суттєво. Вона важлива, бо унаочнює істину: відчиняють тому, хто стукає…

(34–44) Час пасивного очікування змін минув. Наша справа – «заражати» чиновників «вірусом небайдужості». Потрібно стати добрим і конструктивним тролем влади й спонукати її наводити лад, а щоб цей тролінг був дієвим й успішним, рекомендую взяти до уваги такі правила:

1. Якщо не намагатися щось змінити, тоді все залишиться як є.

2. Діяти треба письмово, а ще краще – з конкретним вхідним номером на документі.

3. Якщо з першого разу нічого не вийшло, не зневірюватися й діяти далі.

4. Якщо щось таки змінилося на краще, обов’язково дякувати.

5. Дякувати бажано теж письмово – це позитивний стимул для людей усередині системи відчувати власну значущість і повторювати свої маленькі подвиги.

(45–49) Якщо кожен стане добрим тролем, то вже завтра зміни будуть помітні, адже безлад починається саме тому, що ми мовчимо про жахливе дорожнє покриття наших вулиць, знищені пам’ятки архітектури, загиджені двори, украдені гроші… Боротися з цим треба не розмовами на кухнях, а офіційним діалогом з чиновниками. Крок за кроком.

За А. Леухіною

Прочитайте інформацію з Вікіпедії та виконайте завдання 29.

В інтернет-термінології «троль» – це людина, яка розміщує брутальні чи провокаційні повідомлення в Мережі, наприклад, на дискусійних форумах, перешкоджає обговоренню або ображає його учасників. Уважають, що термін «тролінг» є скороченням фрази «trolling for suckers» (техніка спортивної риболовлі), де «trolling», напевно, походить від «trawling» (тралення, ловля на блешню). Слово «тролінг», імовірно, набуло популярності завдяки подібності до слова «троль», що у фольклорі скандинавських народів позначає істоту потворну, неприємну, яка творить зло й завдає шкоди. Характерною рисою тролінгу є те, що його мета – привернути увагу до власної персони. Троль хоче відчувати свою значущість і «популярність», справити незабутнє враження й для цього використовує будь-які засоби.

Зважаючи на інформацію з Вікіпедії, можемо стверджувати, що в тексті «Правила “доброго троля”» значення слів «троль» і «тролінг» інші, ніж в інтернет-контексті. Найточніше суть цих понять у тексті передано в рядках

АТроль – соціально активна людина, яка упереджено ставиться до органів влади й за будь-якої нагоди намагається ускладнити процес їхньої роботи різноманітними брутальними зверненнями. Тролінг – процедура некоректного звернення до органів влади.
БТроль – соціально небайдужа людина, яка не дає спокою тим, хто нехтує своїми посадовими обов’язками. Тролінг – процес постійного нагадування чиновникам про необхідність виконувати їхні обов’язки.
ВТроль – соціально не реалізована людина, яка будь-якими засобами намагається показати перед владою свою значущість. Тролінг – діяльність троля, що заважає роботі чиновників.
ГТроль – соціально не затребувана людина, яка намагається само- реалізуватися шляхом постійного привертання уваги до себе. Тролінг – набридання іншим через саморекламу.

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 30

Прочитайте текст
(цифри в дужках позначають номери рядків)
і виконайте завдання 29–33.

Правила «доброго троля»

(1–5) Кілька років тому в нашому місті запрацювала «гаряча лінія», що дала змогу швидко комунікувати з владою для залагодження різноманітних проблем. Щойно цей контактний центр почав функціонувати, я стала його постійною клієнткою. За допомогою дзвінків удавалося відновлювати обгорілі ліфти, освітлення, асфальтове покриття й просто змушувати чиновників діяти.

(6–9) Кожна невелика перемога зі слухавкою в руках окрилювала й надавала сил рухатися далі. У цій взаємодії з посадовцями була якась магія: як громадянка я могла повідомити, що не все гаразд, і вони реагували: відписували, телефонували й ремонтували.

(10–12) Щоправда, з часом «гаряча лінія» дещо «охолола» й почала «реагувати» гірше, а я стала рідше телефонувати, зокрема через брак перемог над бюрократією, але все ж не опускала рук.

(13–15) За останні півроку я скаржилася на бухгалтерку, що курить у приміщенні РЕО, на незручний графік прийому паспортиста, на паркування автомобілів поряд з пам’ятником Леонідові Бикову… А влада, звісно ж, «реагувала»…

(16–21) У відповідях мене інформували, що сигаретного диму я не відрізняю від запаху зварювання, що паспортист дуже зайнятий, а паркування на газонах заборонено. Часом здавалося, що чиновники просто знущаються. Тож планувала написати нищівну статтю про бездіяльність такої «гарячої лінії», але сьогодні передумала й вирішила розповісти про інше: мою громадську активність не зведено нанівець.

(22–31) Причиною такої зміни стало те, що, проходячи повз пам’ятник Бикову, нарешті побачила омріяні клумби, які роблять під’їзд до нього неможливим і захищають майданчик від руйнування. Хай хоч і через три місяці, але мої скарги, де я повідомляла, що водії, заїжджаючи за постамент, перетворюють  територію навколо нього на розбиту сільську дорогу, таки подіяли! Це нічого, що на перше звернення посадовці відповіли, що залишати автівки на газоні заборонено й про це встановлено додаткові знаки (які там так і не з’явилися, а машини все продовжували нищити зелені насадження). Це нічого, що після другого сигналу мене «відфутболили» до патрульної поліції. Це все нічого… Головне, що перед пам’ятником таки облаштували квітники, які зупиняють «героїв» паркування…

(32–33) Велика ця перемога чи мала – не так суттєво. Вона важлива, бо унаочнює істину: відчиняють тому, хто стукає…

(34–44) Час пасивного очікування змін минув. Наша справа – «заражати» чиновників «вірусом небайдужості». Потрібно стати добрим і конструктивним тролем влади й спонукати її наводити лад, а щоб цей тролінг був дієвим й успішним, рекомендую взяти до уваги такі правила:

1. Якщо не намагатися щось змінити, тоді все залишиться як є.

2. Діяти треба письмово, а ще краще – з конкретним вхідним номером на документі.

3. Якщо з першого разу нічого не вийшло, не зневірюватися й діяти далі.

4. Якщо щось таки змінилося на краще, обов’язково дякувати.

5. Дякувати бажано теж письмово – це позитивний стимул для людей усередині системи відчувати власну значущість і повторювати свої маленькі подвиги.

(45–49) Якщо кожен стане добрим тролем, то вже завтра зміни будуть помітні, адже безлад починається саме тому, що ми мовчимо про жахливе дорожнє покриття наших вулиць, знищені пам’ятки архітектури, загиджені двори, украдені гроші… Боротися з цим треба не розмовами на кухнях, а офіційним діалогом з чиновниками. Крок за кроком.

За А. Леухіною

Основну думку тексту передано в рядках

АУ цій взаємодії з посадовцями була якась магія: як громадянка я могла повідомити, що не все гаразд, і вони реагували: відписували, телефонували й ремонтували. (рядки 6–9)
БТож планувала написати нищівну статтю про бездіяльність такої «гарячої лінії», але сьогодні передумала й вирішила розповісти про інше: мою громадську активність не зведено нанівець. (рядки 16–21)
ВГоловне, що перед пам’ятником таки облаштували квітники, які зупиняють «героїв» паркування... (рядки 30–31)
ГБоротися з цим треба не розмовами на кухнях, а офіційним діалогом з чиновниками. Крок за кроком. (рядки 45–49)

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 31

Прочитайте текст
(цифри в дужках позначають номери рядків)
і виконайте завдання 29–33.

Правила «доброго троля»

(1–5) Кілька років тому в нашому місті запрацювала «гаряча лінія», що дала змогу швидко комунікувати з владою для залагодження різноманітних проблем. Щойно цей контактний центр почав функціонувати, я стала його постійною клієнткою. За допомогою дзвінків удавалося відновлювати обгорілі ліфти, освітлення, асфальтове покриття й просто змушувати чиновників діяти.

(6–9) Кожна невелика перемога зі слухавкою в руках окрилювала й надавала сил рухатися далі. У цій взаємодії з посадовцями була якась магія: як громадянка я могла повідомити, що не все гаразд, і вони реагували: відписували, телефонували й ремонтували.

(10–12) Щоправда, з часом «гаряча лінія» дещо «охолола» й почала «реагувати» гірше, а я стала рідше телефонувати, зокрема через брак перемог над бюрократією, але все ж не опускала рук.

(13–15) За останні півроку я скаржилася на бухгалтерку, що курить у приміщенні РЕО, на незручний графік прийому паспортиста, на паркування автомобілів поряд з пам’ятником Леонідові Бикову… А влада, звісно ж, «реагувала»…

(16–21) У відповідях мене інформували, що сигаретного диму я не відрізняю від запаху зварювання, що паспортист дуже зайнятий, а паркування на газонах заборонено. Часом здавалося, що чиновники просто знущаються. Тож планувала написати нищівну статтю про бездіяльність такої «гарячої лінії», але сьогодні передумала й вирішила розповісти про інше: мою громадську активність не зведено нанівець.

(22–31) Причиною такої зміни стало те, що, проходячи повз пам’ятник Бикову, нарешті побачила омріяні клумби, які роблять під’їзд до нього неможливим і захищають майданчик від руйнування. Хай хоч і через три місяці, але мої скарги, де я повідомляла, що водії, заїжджаючи за постамент, перетворюють  територію навколо нього на розбиту сільську дорогу, таки подіяли! Це нічого, що на перше звернення посадовці відповіли, що залишати автівки на газоні заборонено й про це встановлено додаткові знаки (які там так і не з’явилися, а машини все продовжували нищити зелені насадження). Це нічого, що після другого сигналу мене «відфутболили» до патрульної поліції. Це все нічого… Головне, що перед пам’ятником таки облаштували квітники, які зупиняють «героїв» паркування…

(32–33) Велика ця перемога чи мала – не так суттєво. Вона важлива, бо унаочнює істину: відчиняють тому, хто стукає…

(34–44) Час пасивного очікування змін минув. Наша справа – «заражати» чиновників «вірусом небайдужості». Потрібно стати добрим і конструктивним тролем влади й спонукати її наводити лад, а щоб цей тролінг був дієвим й успішним, рекомендую взяти до уваги такі правила:

1. Якщо не намагатися щось змінити, тоді все залишиться як є.

2. Діяти треба письмово, а ще краще – з конкретним вхідним номером на документі.

3. Якщо з першого разу нічого не вийшло, не зневірюватися й діяти далі.

4. Якщо щось таки змінилося на краще, обов’язково дякувати.

5. Дякувати бажано теж письмово – це позитивний стимул для людей усередині системи відчувати власну значущість і повторювати свої маленькі подвиги.

(45–49) Якщо кожен стане добрим тролем, то вже завтра зміни будуть помітні, адже безлад починається саме тому, що ми мовчимо про жахливе дорожнє покриття наших вулиць, знищені пам’ятки архітектури, загиджені двори, украдені гроші… Боротися з цим треба не розмовами на кухнях, а офіційним діалогом з чиновниками. Крок за кроком.

За А. Леухіною

У тексті НЕ розкрито мікротеми

Апотенціал міської «гарячої лінії» щодо залагодження проблем у місті
Бправила ведення постійної комунікації з офіційними органами
Встрах громадян боротися за свої права на чисте й упорядковане місто
Гінертність бюрократичної владної машини під час залагодження проблем

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 32

Прочитайте текст
(цифри в дужках позначають номери рядків)
і виконайте завдання 29–33.

Правила «доброго троля»

(1–5) Кілька років тому в нашому місті запрацювала «гаряча лінія», що дала змогу швидко комунікувати з владою для залагодження різноманітних проблем. Щойно цей контактний центр почав функціонувати, я стала його постійною клієнткою. За допомогою дзвінків удавалося відновлювати обгорілі ліфти, освітлення, асфальтове покриття й просто змушувати чиновників діяти.

(6–9) Кожна невелика перемога зі слухавкою в руках окрилювала й надавала сил рухатися далі. У цій взаємодії з посадовцями була якась магія: як громадянка я могла повідомити, що не все гаразд, і вони реагували: відписували, телефонували й ремонтували.

(10–12) Щоправда, з часом «гаряча лінія» дещо «охолола» й почала «реагувати» гірше, а я стала рідше телефонувати, зокрема через брак перемог над бюрократією, але все ж не опускала рук.

(13–15) За останні півроку я скаржилася на бухгалтерку, що курить у приміщенні РЕО, на незручний графік прийому паспортиста, на паркування автомобілів поряд з пам’ятником Леонідові Бикову… А влада, звісно ж, «реагувала»…

(16–21) У відповідях мене інформували, що сигаретного диму я не відрізняю від запаху зварювання, що паспортист дуже зайнятий, а паркування на газонах заборонено. Часом здавалося, що чиновники просто знущаються. Тож планувала написати нищівну статтю про бездіяльність такої «гарячої лінії», але сьогодні передумала й вирішила розповісти про інше: мою громадську активність не зведено нанівець.

(22–31) Причиною такої зміни стало те, що, проходячи повз пам’ятник Бикову, нарешті побачила омріяні клумби, які роблять під’їзд до нього неможливим і захищають майданчик від руйнування. Хай хоч і через три місяці, але мої скарги, де я повідомляла, що водії, заїжджаючи за постамент, перетворюють  територію навколо нього на розбиту сільську дорогу, таки подіяли! Це нічого, що на перше звернення посадовці відповіли, що залишати автівки на газоні заборонено й про це встановлено додаткові знаки (які там так і не з’явилися, а машини все продовжували нищити зелені насадження). Це нічого, що після другого сигналу мене «відфутболили» до патрульної поліції. Це все нічого… Головне, що перед пам’ятником таки облаштували квітники, які зупиняють «героїв» паркування…

(32–33) Велика ця перемога чи мала – не так суттєво. Вона важлива, бо унаочнює істину: відчиняють тому, хто стукає…

(34–44) Час пасивного очікування змін минув. Наша справа – «заражати» чиновників «вірусом небайдужості». Потрібно стати добрим і конструктивним тролем влади й спонукати її наводити лад, а щоб цей тролінг був дієвим й успішним, рекомендую взяти до уваги такі правила:

1. Якщо не намагатися щось змінити, тоді все залишиться як є.

2. Діяти треба письмово, а ще краще – з конкретним вхідним номером на документі.

3. Якщо з першого разу нічого не вийшло, не зневірюватися й діяти далі.

4. Якщо щось таки змінилося на краще, обов’язково дякувати.

5. Дякувати бажано теж письмово – це позитивний стимул для людей усередині системи відчувати власну значущість і повторювати свої маленькі подвиги.

(45–49) Якщо кожен стане добрим тролем, то вже завтра зміни будуть помітні, адже безлад починається саме тому, що ми мовчимо про жахливе дорожнє покриття наших вулиць, знищені пам’ятки архітектури, загиджені двори, украдені гроші… Боротися з цим треба не розмовами на кухнях, а офіційним діалогом з чиновниками. Крок за кроком.

За А. Леухіною

Із тексту зрозуміло, що авторка не реалізувала свого наміру написати нищівну статтю про роботу міської «гарячої лінії» (рядки 16–21) через те, що

Арегулярно отримувала від міської влади відповіді на свої звернення
Бзвикла до своєрідного знущання влади беззмістовними відписками
Вусвідомила шкідливість такої статті для залагодження міських проблем
Гвирішила, що важливішими для читачів будуть позитивні приклади

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 33

Прочитайте текст
(цифри в дужках позначають номери рядків)
і виконайте завдання 29–33.

Правила «доброго троля»

(1–5) Кілька років тому в нашому місті запрацювала «гаряча лінія», що дала змогу швидко комунікувати з владою для залагодження різноманітних проблем. Щойно цей контактний центр почав функціонувати, я стала його постійною клієнткою. За допомогою дзвінків удавалося відновлювати обгорілі ліфти, освітлення, асфальтове покриття й просто змушувати чиновників діяти.

(6–9) Кожна невелика перемога зі слухавкою в руках окрилювала й надавала сил рухатися далі. У цій взаємодії з посадовцями була якась магія: як громадянка я могла повідомити, що не все гаразд, і вони реагували: відписували, телефонували й ремонтували.

(10–12) Щоправда, з часом «гаряча лінія» дещо «охолола» й почала «реагувати» гірше, а я стала рідше телефонувати, зокрема через брак перемог над бюрократією, але все ж не опускала рук.

(13–15) За останні півроку я скаржилася на бухгалтерку, що курить у приміщенні РЕО, на незручний графік прийому паспортиста, на паркування автомобілів поряд з пам’ятником Леонідові Бикову… А влада, звісно ж, «реагувала»…

(16–21) У відповідях мене інформували, що сигаретного диму я не відрізняю від запаху зварювання, що паспортист дуже зайнятий, а паркування на газонах заборонено. Часом здавалося, що чиновники просто знущаються. Тож планувала написати нищівну статтю про бездіяльність такої «гарячої лінії», але сьогодні передумала й вирішила розповісти про інше: мою громадську активність не зведено нанівець.

(22–31) Причиною такої зміни стало те, що, проходячи повз пам’ятник Бикову, нарешті побачила омріяні клумби, які роблять під’їзд до нього неможливим і захищають майданчик від руйнування. Хай хоч і через три місяці, але мої скарги, де я повідомляла, що водії, заїжджаючи за постамент, перетворюють  територію навколо нього на розбиту сільську дорогу, таки подіяли! Це нічого, що на перше звернення посадовці відповіли, що залишати автівки на газоні заборонено й про це встановлено додаткові знаки (які там так і не з’явилися, а машини все продовжували нищити зелені насадження). Це нічого, що після другого сигналу мене «відфутболили» до патрульної поліції. Це все нічого… Головне, що перед пам’ятником таки облаштували квітники, які зупиняють «героїв» паркування…

(32–33) Велика ця перемога чи мала – не так суттєво. Вона важлива, бо унаочнює істину: відчиняють тому, хто стукає…

(34–44) Час пасивного очікування змін минув. Наша справа – «заражати» чиновників «вірусом небайдужості». Потрібно стати добрим і конструктивним тролем влади й спонукати її наводити лад, а щоб цей тролінг був дієвим й успішним, рекомендую взяти до уваги такі правила:

1. Якщо не намагатися щось змінити, тоді все залишиться як є.

2. Діяти треба письмово, а ще краще – з конкретним вхідним номером на документі.

3. Якщо з першого разу нічого не вийшло, не зневірюватися й діяти далі.

4. Якщо щось таки змінилося на краще, обов’язково дякувати.

5. Дякувати бажано теж письмово – це позитивний стимул для людей усередині системи відчувати власну значущість і повторювати свої маленькі подвиги.

(45–49) Якщо кожен стане добрим тролем, то вже завтра зміни будуть помітні, адже безлад починається саме тому, що ми мовчимо про жахливе дорожнє покриття наших вулиць, знищені пам’ятки архітектури, загиджені двори, украдені гроші… Боротися з цим треба не розмовами на кухнях, а офіційним діалогом з чиновниками. Крок за кроком.

За А. Леухіною

Ключовими словами тексту можна вважати всі, ОКРІМ тих, що наведені в рядку

Адобрий троль, гаряча лінія, влада
Бліфт, розмова на кухні, слухавка
Вконтактний центр, діалог, адміністрація
Ггромадянин, офіційний запит, відповідь

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 34

Частина 2

Українська література

Словами

Та  нехай мій батько добре дбає,
Ґрунтів, великих маєтків нехай
не збуває,
Великих скарбів не збирає…
 –

звертається до козаків

АОлеся Запорожець
БМаруся Богуславка
ВЛеся Череванівна
ГМаруся Чурай
ДНаталка Полтавка

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 35

У рядках

Бряжчить шабля о шолом,
Тріщать списи гартовані
В степу, в незнаємому полі,
Серед землі Половецької…

Тарас Шевченко згадує події, зображені у творі

А«Енеїда»
Б«Гайдамаки»
В«Слово про похід Ігорів»
Г«Чорна рада»
Д«Ой Морозе, Морозенку»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 36

Слова

Де общеє добро в упадку,
Забудь отця, забудь і матку,
Лети повинность ісправлять…

належать персонажу твору

А«Повість минулих літ»
Б«Слово про похід Ігорів»
В«Всякому місту – звичáй і права…»
Г«Енеїда»
Д«Гайдамаки»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 37

«Гарно вбрану молодь письменник бачив і в Основі, і в Харкові, а знання творчості народу та реальної дійсності в цих місцях поєдналися й допомогли створити яскраві сентиментальні образи», – сказано про твір, у якому

Адівчина йде в ліс по гриби
Бсвекруха сварить невістку
Вмати хоче видати дочку за гетьмана
Гдівчина проводжає хлопця на війну
Дчоловік пише лист дружині

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 38

На світлині зображено мурал зі словами, узятими з твору, де є рядки

А«Все йде, все минає – і краю немає, / Куди ж воно ділось? Відкіля взялось? І дурень, і мудрий нічого не знає…»
Б«І мене в сім’ї великій, / В сім’ї вольній, новій, / Не забудьте пом’янути Незлим тихим словом…»
В«Не журиться Катерина / І гадки не має – / У новенькій хустиночці В вікно виглядає…»
Г«Чурек і сакля – все твоє; / Воно не прошене, не дане, / Ніхто й не возьме за своє, / Не поведе тебе в кайданах…»
Д«Розкуйтеся, братайтеся, / У чужому краю / Не шукайте, не питайте, Того, що немає…»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 39

Козацький літопис Самовидця став одним із джерел для написання твору

А«Гайдамаки»
Б«Чорна рада»
В«Енеїда»
Г«Україна в огні»
Д«Маруся Чурай»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 40

«Ставте, тату, мерщій хату через сіни…» – вимагає персонаж

Аусмішки
Бсоціально-побутової драми
Впригодницького роману
Гсоціально-побутової повісті
Дкомедії

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 41

У творі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» порушено проблему

А«сродної праці»
Бслужіння митця народові
В«пропащої сили»
Гвзаємин вождя і народу
Дформування національної еліти

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 42

Афоризм Григорія Сковороди «Потрібно тільки пізнати себе, хто для чого народжений. Краще бути натуральним котом, ніж з ослиною природою левом» суголосний з головною думкою твору

А«Кайдашева сім’я»
Б«Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
В«Сон» («У всякого своя доля…»)
Г«Мартин Боруля»
Д«Мойсей»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 43

Дух, наука, думка, воля –
Не уступить пітьмі поля.

Не дасть спутатись тепер…

– переконаний ліричний герой твору

АВолодимира Сосюри
БІвана Франка
ВТараса Шевченка
ГОлександра Олеся
ДМиколи Зерова

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 44

Переліком дійових осіб починається твір, який має присвяту

АЯкову де Бальмену
Блюбові всевишній
В«Цвітові яблуні»
Гсвоєму батькові Юліанові Я. Кобилянському
Дкононівським полям

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 45

«Сусідній» ліс, теля, місяць і зорі – це образи-символи твору, у якому змальовано життя родини

АКайдашів
ББоруль
ВМазайлів
ГФедорчуків
ДЗапорожців

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 46

Послідовність розгортання подій твору «Лісова пісня» дотримано в рядку

АЛукашева сопілка будить Мавку – Килина з Лукашем жнуть жито – Марище забирає Мавку – зустріч Лукаша із загубленою Долею
БКилина з Лукашем жнуть жито – Марище забирає Мавку – Лукашева сопілка будить Мавку – зустріч Лукаша із загубленою Долею
ВМарище забирає Мавку – зустріч Лукаша із загубленою Долею – Лукашева сопілка будить Мавку – Килина з Лукашем жнуть жито
ГЛукашева сопілка будить Мавку – Марище забирає Мавку – Килина з Лукашем жнуть жито – зустріч Лукаша із загубленою Долею
ДЛукашева сопілка будить Мавку – зустріч Лукаша із загубленою Долею – Килина з Лукашем жнуть жито – Марище забирає Мавку

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 47

Представнику «розстріляного відродження» належать рядки

АВсе повторялось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші…
БНі ж бо, не злотне; зрівнявши все злото
Проти свободи воно лиш болото...
ВХоч знаєш, знаєш, добре знаєш,
Як я люблю тебе без тями…
ГМоже, квіти зійдуть – і настане
Ще й для мене весела весна…
ДІ в наші дні зберіг ти чар-отруту:
В тобі розбили табір аспанфути…

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 48

Драматичними за родовою ознакою є обидва твори в рядку

А«Бджола та Шершень» та «Гайдамаки»
Б«Наталка Полтавка» та «Мина Мазайло»
В«Intermezzo» та «Україна в огні»
Г«Лісова пісня» та «Я (Романтика)»
Д«Залізний острів» та «Мартин Боруля»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 49

У рядках

Кленусь тобі, веселий світе,
Кленусь тобі, моє дитя.
Що буду жити, поки жити
Мені дозволить дух життя!

провідним художнім засобом є

Апорівняння
Бантитеза
Ванафора
Ггіпербола
Далегорія

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 50

«​І мрії про можливість наскоком здобути місце в міській машині зараз здавались йому самому дитячими. Він тлумачив сам собі – треба скласти іспит, добути стипендію й учитись, а решта все прикладеться…» – сказано про

АСтепана Радченка
БПетра Шраменка
ВСтепана Борулю
ГМихайла Федорчука
ДМокія Мазайла

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 51

Євген Маланюк є автором рядків

А«Як син, тобі доземно уклонюсь / і чесно гляну в чесні твої вічі…»
Б«Понад все вони любили / Свій коханий край…»
В«Одійдіте, недруги лукаві!.. / Друзі, зачекайте на путі!..»
Г«Прийшли лемки у крисанях / і принесли місяць круглий...»
Д«Не кинувши у глиб надійний якір, / Пливу й пливу повз береги краси…»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 52

У рядках

Я знаю, дід та баба – це коли є онуки,
а в них сусідські діти шовковицю їдять

сказано про

Асамотність старшого покоління
Бщасливе подружнє життя
Вактивне життя стареньких
Гнеможливість існування без праці
Дсум за далеким дитинством

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 53

Характерні риси постмодернізму відчутні в рядках

А«Там дивний ліс зітхає ароматом / І весь дзвенить од гімнів п’яних птиць, / Співа трава, ніким ще не зім’ята, / І вабить сном солодких таємниць…»
Б«Дорога і дорога лежить за гарбузами. / І хтось до когось їде тим шляхом золотим. / Остання в світі казка сидить під образами…»
В«Ми, й невтямки нікому з нас, нікому, / Що зовсім не на білому коні, / І навіть не на іншому якому,– / На BMW або на БМП / Зима влетить по вимерзлій шосейці…»
Г«Красиве, засмагле сонце / В золотих переливах кучерів, / У червоній сорочці навипуск, / Що їхало на велосипеді, / Обминаючи хмари у небі…»
Д«Де дня розгойдані тарілі? / Мосянжний перегуд джмелів, / твої пшеничні руки білі / над безберегістю полів…»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 54

З’ясуйте, кому з персонажів належать слова.

1Омелько Кайдаш
2Степан Боруля
3Іван Брюховецький
4виборний Макогоненко
А«Та що його питати: він по гóроду ґав ловив та витрішки продавав... Чом ти, йолопе, не кланяєшся пану возному та не поздоровиш його?..»
Б«Столоначальником буду, а потім, може, й секретарем, чин дадуть, женюся на багатій…»
В«Не знатимете під моєю булавою жодного козака або козацької старшини над собою паном: усі будемо рівні…»
Г«Чого ви лаєтесь? Чого ви сваритесь? Сьогодні свята п’ятниця, а вони тебе, неначе на злість, тільки до гріха доводять. Нащо тобі … те мотовило?..»
Д«Я не жадаю від вас ні крихітки землі! Держіться вашої землі, а я зроблю, що мені схочеться!..»

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 55

Увідповідніть ім’я автора з ключовими словами до його твору.

1Микола Хвильовий
2Остап Вишня
3Олесь Гончар
4Іван Драч
Агріх братовбивства, влада землі над людиною
Бчорний трибунал, загірна комуна
Вмайбутній письменник, багатодітна родина
Гзакинутий крейсер, закохана пара
Дсонце на велосипеді, хлопчина-соняшник

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 56

З’ясуйте, кому з авторів належить уривок твору.

1Ліна Костенко
2Олександр Довженко
3Іван Багряний
4Василь Симоненко
А«Усмішка твоя – єдина, / Мука твоя – єдина, Очі твої – одні».
Б«Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє».
В«Поезія – це завжди неповторність, / якийсь безсмертний дотик до душі».
Г«Ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи».
Д«Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає».

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 57

Увідповідніть ім’я митця з висловлюванням про нього.

1Іван Котляревський
2Тарас Шевченко
3Пантелеймон Куліш
4Іван Франко
А«Мабуть, жоден з великих поетів світу не вистраждав так важко свободи як вищого Божого дару і не зміг сказати так одчайно за живих, за мертвих і за ненароджених…»
Б«Багато літ минуло, як те занедбане й закинуте під сільську стріху українське слово, мов Фенікс із попелу, воспряло знову в устах батька нашої нової літератури, голосно залунало по широких світах…»
В«Кінокласикою стали його соняшники, його яблука, що, немало вже наплодивши епігонів, самі в первозданній свіжості обійшли світ у стрічках “Земля”, “Арсенал”...»
Г«У нього є прекрасна річ – лірична драма “Зів’яле листя”… з такою широкою гамою почуттів.., що, читаючи.., не знаєш, кому оддати перевагу: чи поетові боротьби, чи поетові-лірикові, співцеві кохання та настроїв...»
Д«У його особі переміг історик-професіонал, з таким мистецьким хистом відтворює він пройняту грозовими розрядами атмосферу наростання кризи – Руїни, поступову втрату Україною державності...»

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 58

Частина 3

Власне висловлення

Прочитайте наведений текст.

Людям властиво мріяти. У своїх фантазіях ми бачимо себе кращими, розумнішими, багатшими, щасливішими, тобто ледь не ідеальними, звичайно ж, у досконалому світі. І коли з плином часу рух до бажаного видається заважким і надто повільним, багато хто занепадає духом, опускає крила й, урешті-решт, відмовляється від прагнень…

Викладіть Ваш погляд на проблему:

Як же вберегтися від зневіри на шляху до мрії?

Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, що найкраще підтвердять Вашу думку. Проілюструйте Ваші міркування посиланнями на приклади з художньої літератури чи інших видів мистецтва (зазначте автора й назву твору, укажіть на проблему, порушену митцем, художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.

Це завдання відкритого типу з розгорнутою відповіддю, воно оцінюється екзаменатором за спеціальними критеріями оцінювання.

Максимальна кількість балів за це завдання: 20.

Під час розрахунку бала за це завдання використовується спеціальна формула розрахунку в залежності від якості виконання інших завдань тесту.