ЗНО онлайн з української мови та літератури 2019 року – пробний тест



Завдання 1

Лексичної помилки НЕМАЄ в рядку

Алистати сторінки улюбленої книги
Бзранку забули відкрити вікно
Вдивовижна пам'ятка природи
Гвідноситися з повагою до друзів

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 2

Помилку в написанні імені по батькові допущено в рядку

АВалентинівна, Аркадіївна, Ігорівна
БВасильович, Миколайович, Юрієвич
ВОлексіївна, Дмитрівна, Олександрівна
ГЯкович, Святославович, Анатолійович

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 3

Правильно написано всі слова в рядку

Аскасований, розтривожений, безтурботний, припинений
Бсхвалення, безапеляційний, розмовний, преморожений
Вбезконтактний, призвісько, розрекламований, списаний
Гпресмачний, сфотографований, безмірний, росщеплений

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 4

На другий склад падає наголос у слові

Аначинка
Бпозначка
Втравестія
Грівнина

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 5

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

АКоли мама Ілона Маска переїхала з дітьми до Канади, їй довелося працювати і вдень і вночі.
БДо речі, жінка ніколи не набридала дітям нудними повчаннями щодо навчання й роботи.
ВВона намагалася бути для родини прикладом в усьому, хоча тепер зауважує, що успіх дітей – лише їхня заслуга.
ГМати зрідка допомагала дітям, не маючи вільного часу і тому вони досягли всього самостійно.

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 6

Суфікс -ищ- має однакове значення в усіх словах, ОКРІМ

Ародовище
Бвовчище
Впопелище
Гсховище

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 7

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на тріснуту крижинку. (3) А поруч з ним поблискували зорі, вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над […], уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

Адругому
Бтретьому
Вп'ятому
Гшостому

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 8

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на тріснуту крижинку. (3) А поруч з ним поблискували зорі, вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над […], уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.

Окремо в тексті треба писати сполуку слів

Апо/особливому
Бпо/зимовому
Впо/своєму
Гпо/іншому

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 9

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на тріснуту крижинку. (3) А поруч з ним поблискували зорі, вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над […], уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.

Складним є речення

Адруге
Бтретє
Вчетверте
Гп'яте

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 10

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на тріснуту крижинку. (3) А поруч з ним поблискували зорі, вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над […], уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.

Замість крапок у шостому реченні можна вставити всі слова, ОКРІМ

Авиднокругом
Бгорицвітом
Ввидноколом
Ггоризонтом

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 11

Спрощення приголосних на письмі треба позначати в усіх словах рядка

Абезвиїз..ний, облас..ний, зап’яс..ний
Бзаздріс..ний, волейболіс..ці, очис..ний
Вбезчес..ний, щас..ливий, шіс..надцятий
Гпристрас..ний, шіс..десят, улес..ливий
Дцінніс..ний, особистіс..ний, тиж..невий

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 12

Підкреслені літери позначають той самий звук у всіх словах рядка

Адоріжка, стежці, огороджений
Бягідка, подзьобувати, радяться
Врюкзак, Великдень, жилетка
Гайсберг, соколиний, світовий
Досьдечки, знімання, зів'янути

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 13

Через дефіс треба писати всі прислівники в рядку

Апо/моєму, казна/куди, хоч/не/хоч
Брік/у/рік, урешті/решт, хтозна/коли
Впо/вашому, на/добраніч, якось/то
Гпо/іспанськи, уряди/годи, по/одинці
Дбудь/що/будь, по/четверте, на/виплат

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 14

Прочитайте речення (цифри в дужках позначають наступне слово).

Правила (1)користува(н,нн)я метрополітеном обов’язкові для осіб, які перебувають на його території (у міжстанційних (2)ту(н,нн)елях, в (3)облаштова(н,нн)их підземних переходах, у вагонах поїздів). Пасажири (4)пови(н,нн)і бути взаємно (5)(в,вв)ічливими, дбайливо ставитися до споруд та (6)обладна(н,нн)я, дотримуватися норм поведінки в громадських місцях.

Без подвоєних літер треба писати слова, позначені цифрами в рядку

А1, 2
Б2, 3
В3, 4
Г4, 5
Д5, 6

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 15

Граматично правильне продовження речення «Вибираючи стиль одягу, …» наведено в рядку

Алюдині притаманне прагнення мати привабливий, а інколи й вишуканий вигляд.
Бдосить просто створюється особливий, індивідуальний, не схожий на інших образ.
Вне завжди увага закцентована на перевагах фігури й приховуванні недоліків.
Гзовнішність підкреслюється або ж, навпаки, погіршується невдалим поєднанням.
Дми хочемо бути в центрі уваги й відчувати на собі сповнені захоплення погляди.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 16

Помилково утворено форму ступеня порівняння прикметника в реченні

АЛюди прагнуть пізнати далекі світи, але той, що до нас ближчий від усіх, вивчили зовсім мало.
БНині вивчено лише п’ять відсотків дна Світового океану, тому якнайцікавіші відкриття в дослідників ще попереду.
ВПісля відкриття 1875 року Маріанської западини, найбільш глибокого місця на планеті, там побувало лише три людини.
ГНа батискафі «Трієст» 1960 року Жак Пікар і Дон Волш сягнули найрекорднішої глибини – 10 916 метрів.
ДЧерез 52 роки в Маріанську западину зануривсь один з найвідоміших режисерів – Джеймс Кемерон.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 17

Помилково утворено форму числівника в реченні

АПрогнозують, що до кінця наступного року довжина велосипедних шляхів у місті Лева сягатиме близько ста шістдесяти кілометрів.
БВ Івано-Франківську майданчики біля магазинів радять облаштувати велотримачами з п'ятьма – десятьма місцями.
ВВ Одесі довжина велодоріжки з асфальтовим покриттям становить близько трьохсот метрів.
ГА київська влада планує впродовж наступних років потішити містян шестистами кілометрами доріжок для велосипедистів.
ДУ Новій Зеландії є кінотеатр просто неба для охочих «спалити» близько п'ятисот калорій за годину: хочеш подивитися фільм – крути педалі на велотренажері.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 18

Лексична помилка є в реченні

АГурт «Антитіла» запропонував глядачам нове відео на пісню «Фари» зі свого альбому «Сонце».
БКоманда вирішила поєднати голлівудські блокбастери про супергероїв з українською дійсністю.
ВМузиканти порушили важливу для оточуючого середовища тему – затори та ями на українських дорогах.
ГЗа сюжетом, супергерой щоночі рятує місто, а, за законами жанру, йому протистоїть «блискучий» лиходій Джокер.
ДНад втіленням ідеї цього відеокліпу команда творчо працювала три доби на чотирьох знімальних майданчиках Києва.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 19

Форму наказового способу дієслова вжито в реченні

АТворімо українське мистецтво разом!
БТреба бути наполегливим, аби стати успішним.
ВНове життя нового прагне слова!
ГНа всі питання шукаємо відповіді у своєму серці!
ДНе боятися експериментів – ось гасло сміливців.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 20

Омоніми є в реченні

АТой розум не шляхетний, а шляхетський.
БКнязь Костянтин, батько князя Василя, мав талант і талан.
ВУ пеклі наших доль не знаєш сам: ти бранець чи обранець.
ГБо хтозна, чи він знайде там свободу, чи ще одну збудує слободу.
ДБридкого бруду із холодних душ не змиє навіть і холодний душ.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 21

Прочитайте текст.

Майте на увазі (1), Дейл Карнегі (2), усесвітньо відомий психолог (3), пропонує простий спосіб стати найкращим співрозмовником (4): заохочуючи інших розповісти про себе (5), будь уважним слухачем від початку до кінця бесіди (6), бо людей значно більше цікавлять власні проблеми.

НЕПРАВИЛЬНИМ є пояснення вживання розділових знаків у рядку

Акома 1 – при вставних словах
Бкоми 2, 3 – при відокремленій прикладці
Вдвокрапка 4 – при однорідних членах речення
Гкома 5 – при відокремленій обставині
Дкома 6 – при підрядній частині складного речення

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 22

НЕПРАВИЛЬНО оформлено чужу мову в рядку

А«Київська міська рада пропонуватиме обмежити використання в магазинах поліетиленових пакетів», – повідомляє прес-служба відомства.
БУ повідомленні зазначено: «Погоджено проект рішення щодо зменшення використання поліетиленових пакетів у магазинах та інших місцях продажу товарів».
В«Продавці мають запропонувати альтернативу поліетиленовим пакетам,– зазначає розробник, а далі пропонує: – Це можуть бути біологічні полімерні чи паперові пакунки, багаторазові торбинки тощо».
Г«Щороку в масштабах ЄС на смітниках виявляють вісім мільярдів поліетиленових пакетів,– мотивують це рішення чиновники – тобто на одного європейця припадає 200 одноразових пакунків за рік».
Д«Частина пакетів потрапляє до світового океану з катастрофічними наслідками для морської флори та фауни»,– додає автор проекту Костянтин Яловий.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 23

Синонімічним до речення «Коли в людини є народ, тоді вона уже людина» є

АЩоб відчувати себе людиною, треба мати підтримку свого народу.
БОскільки в людини є народ, то вона вже людина.
ВЧерез те що в людини є народ, вона почуває себе людиною.
ГАби бути людиною, треба бути частиною рідного народу.
ДЯкщо в людини є народ, то вона тоді вже людина.

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 24

З’ясуйте, якими однорідними членами ускладнено речення.

1підмети
2присудки
3обставини
4додатки
АДжордано Бруно, видатний філософ та поетепохи Відродження, походив з незаможноїіталійської родини.
БУ дитинстві його віддали в монастир, алехлопець утік і подорожував Європою,пізніше видавав книги та проповідував.
ВУ його вченні цікаво поєднані наука і магія,обґрунтування нескінченності Всесвіту йвіра в переселення душ.
ГОдин венеційський аристократ написавдонос до інквізиції, бо не хотів платитифілософу за поради й консультації.
ДПостраждав Джордано не через своюфілософію, а через принципове протистояння здирництву монастирів.

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 25

З’ясуйте тип складного речення.

1складносурядне
2складнопідрядне
3безсполучникове
4з різними видами зв’язку
АНайвідоміша телефонна служба порятунку «911» з’явилася в американському місті Хейлівілі: 16 лютого 1968 року місцевий конгресмен зробив для перевірки «тривожний» дзвінок, лише привітавшись.
БПершість цього винаходу належить лондонцям, адже їхня служба почала діяти ще 1937 року, отримавши лише за тиждень 1336 дзвінків!
ВДля швидкого реагування в разі пожежі чи нападу, погіршення здоров’я чи стихійного лиха більшість країн нині має спеціальну службу порятунку з єдиним номером телефону.
ГЦе диспетчерська, що з’єднана з усіма екстреними службами, її номер завжди має три цифри, які легко запам’ятати.
ДУ світі завдяки Голлівуду найбільше знають саме номер «911», а в Україні та інших країнах Європи викликати таку службу можна за телефоном «112».

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 26

З’ясуйте тип односкладного речення

1означено-особове
2неозначено-особове
3безособове
4називне
АЧас від часу варто щось змінювати у своєму житті.
БНаприклад, прокинулися зранку й вийшли в прохолоду балкона...
ВСтоїте там і думаєте про важливість життєвого вибору...
ГМіж іншим, осіннього ранку все якесь інше, особливе.
ДРідне місто, загорнуте в білий густий туман...

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 27

Увідповідніть фразеологізм із його значенням.

1як церковна миша
2як мильна бульбашка
3як п’яте колесо
4як засватана дівка
Азайвий
Бяскравий
Внесміливий
Гтимчасовий
Дбідний

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 28

З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

Національний центр Олександра Довженка викупив у Японії й повернув в Україну копію (1) віднайденого в місцевому кіноархіві (2) повнометражного наукового фільму 1930 року «Людина і мавпа», (3) що (4) донедавна вважали втраченим.

Азайменник
Бприкметник
Вприслівник
Гформа дієслова (дієприкметник)
Дформа дієслова (дієприслівник)

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 29

Читання й аналіз тексту

Прочитайте тексти (цифри в дужках позначають номери абзаців) і виконайте завдання 29–33.

Текст А

Місто, у якому хотілося б жити

(1) Енріке Пеньялоса, володар найвищої нагороди Венеційського фестивалю архітектури «Золотий лев» за успішні інновації в містобудуванні, перебуваючи в Києві, виступив з публічною лекцією.

(2) Щасливий бути в прекрасному Києві й хочу поділитися з вами деякими думками. Як зробити місто ідеальним для людей? Я жив у Парижі в маленькій квартирі, але площі, галереї, музеї були моїми… Це священна територія для будь-якого пішохода.

(3) Який урбаністичний простір комфортний? Той, де люди люблять долати відстань пішки, виходити з будинків на вулиці, на площі, у кав’ярні. Сьогодні ж усе зорієнтовано на водіїв. Фраза «Добре було б мати місто без машин…» схожа на слова божевільного. Але в деяких мегаполісах уже обмежують рух приватних автомобілів і частіше використовують громадський транспорт. Справжній символ демократії тут – смуга для автобусів: машини стоять у довжелезній черзі – натомість автобус вільно їде своєю дорогою. І тоді всім стає зрозуміло: людина в ньому так само важлива, як і власник авто.

(4) Паркування… Я не знаю конституції, що гарантувала б людині таке право. Тротуари, на яких залишено автомобілі, – ознака проблемної країни. Це все одно, що перетворити парки на місця для машин.

(5) Пішоходи в місті – це ще й туристи. Якщо хочемо бачити в Києві безліч мандрівців, треба зробити так, щоб для прогулянок було більше місця. Єлисейські Поля в Парижі… Та тут же вистачить території і щоб запаркуватися, і щоб пройтися! Але чи привабить це гостей? Ні! Машини не мають втручатися в простір піших людей!

(6) Останнім часом у містах почали облаштовувати окремі піші зони. Наприклад, у Нью-Йорку Бродвей – територія без машин не лише під час свят чи фестивалів, а й щодня. У Боготі, де я був мером, було створено простір для пішоходів – 30 кілометрів зеленої смуги без транспорту! Для цього довелося зменшити території модних гольф-клубів. Потім збудували 24-кілометрову велосипедну вулицю й сотні кілометрів велодоріжок. І це не лише в центрі, а й у найвіддаленіших і нереспектабельних кварталах. Тож спочатку зони для пішоходів і велосипедистів, а лише потім – асфальт для машин! Інакше це неповага до громадян і символ соціальної несправедливості.

(7) Родзинка багатьох міст – це пляжі й узбережжя. Зауважте: приватна власність не має обмежувати доступ до води. У ХХ столітті в мегаполісах уздовж річок почали прокладати шосе: там, бачте, не буде перехресть. А в Парижі мер закрив дорогу коло Сени, щоб облаштувати пляж. У Копенгагені набережна – місце для прогулянок. Уздовж каналу з мальовничими будиночками, в одному з яких мешкав відомий казкар Андерсен, немає машин – це вільний простір для людей! У Сеулі біля ріки раніше теж було багаторядне шосе, тепер тут – пішохідна зона! Так само в Лондоні, у Нью-Йорку, у Ванкувері – шлях до води скрізь безперешкодний.

(8) Київ може стати містом мрії, і для цього потрібні лише два чинники: по-перше, не сприймати реалії життя як невідворотність; по-друге, розбудовувати такий урбаністичний простір, де всі громадяни рівні й права кожного священні.

Текст Б

Нехай місто стане кращим!

(9) У документі з гучною назвою «Маніфест “Київ – зручне місто”» ініціативні кияни запропонували власну програму дій з облаштування столиці. Розробники розповіли про своє бачення того, як допомогти їй стати комфортнішою для мешканців.

(10) Григорій М., журналіст: «Нещодавно ми підрахували кількість транспорту на Північному мосту в годину пік. Дізналися, що в цей час на шість тисяч машин припадає лише 120 автобусів і тролейбусів. Отже, громадський транспорт, що перевозить 50 % містян, займає на дорозі лише п’ять відсотків її площі! Конче необхідно виділити смугу для комунального транспорту й заборонити заїжджати туди автомобілям. Тоді пасажири автобусів і тролейбусів матимуть привілей – не стоятимуть у заторах».

(11) Ігор С., дизайнер: «Усі мріють жити в комфортному місті з якісним дизайном. Коли дізнався, що київський фунікулер будуть ремонтувати, розробив новий логотип, фірмові кольори, стиль, написав правила користування та створив інформаційні таблички. Усе це вже діє. А ще два роки тому я запропонував зміни щодо навігації Києва: покажчики, таблички, інформаційні стенди. Сьогодні хочу зібрати команду й запустити цей проект. Пізніше – залучити спонсорів і благодійників».

(12) Олеся С., координатор Асоціації велосипедистів Києва: «Нещодавно з’явилась ідея порахувати велосипедистів на наших вулицях. Щоб розвивати велоінфраструктуру, потрібно знати, скільки людей їздить таким транспортом, зростає їх кількість чи ні, де вони рухаються – дорогами чи тротуарами, спортсмени це чи звичайні містяни. Наша мета – зробити цей засіб пересування частиною міської транспортної системи».

(13) Станіслав Д., архітектор: «Разом з ініціативною групою я брав участь у розробці плану благоустрою набережної Дніпра. Працював з натхненням: барельєфи Івана Предтечі й Володимира Великого спроектував за чотири дні. Шкода, що люди не завжди цінують наші зусилля: перші тижні ходив сюди ганяти рибалок, які розкладали снасті під скульптурною композицією. Згодом звик, навіть була і з цього користь: вони зупиняли порушників, які заважали відпочивальникам вільно прогулюватися набережною».

Обидва тексти об’єднує тема

Астворення місць, привабливих для туристів
Броль ініціативних громадян у житті міста
Врозбудова міста, ідеального для життя людини
Гобмеження доступу людей до пляжів і водойм

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 30

Читання й аналіз тексту

Прочитайте тексти (цифри в дужках позначають номери абзаців) і виконайте завдання 29–33.

Текст А

Місто, у якому хотілося б жити

(1) Енріке Пеньялоса, володар найвищої нагороди Венеційського фестивалю архітектури «Золотий лев» за успішні інновації в містобудуванні, перебуваючи в Києві, виступив з публічною лекцією.

(2) Щасливий бути в прекрасному Києві й хочу поділитися з вами деякими думками. Як зробити місто ідеальним для людей? Я жив у Парижі в маленькій квартирі, але площі, галереї, музеї були моїми… Це священна територія для будь-якого пішохода.

(3) Який урбаністичний простір комфортний? Той, де люди люблять долати відстань пішки, виходити з будинків на вулиці, на площі, у кав’ярні. Сьогодні ж усе зорієнтовано на водіїв. Фраза «Добре було б мати місто без машин…» схожа на слова божевільного. Але в деяких мегаполісах уже обмежують рух приватних автомобілів і частіше використовують громадський транспорт. Справжній символ демократії тут – смуга для автобусів: машини стоять у довжелезній черзі – натомість автобус вільно їде своєю дорогою. І тоді всім стає зрозуміло: людина в ньому так само важлива, як і власник авто.

(4) Паркування… Я не знаю конституції, що гарантувала б людині таке право. Тротуари, на яких залишено автомобілі, – ознака проблемної країни. Це все одно, що перетворити парки на місця для машин.

(5) Пішоходи в місті – це ще й туристи. Якщо хочемо бачити в Києві безліч мандрівців, треба зробити так, щоб для прогулянок було більше місця. Єлисейські Поля в Парижі… Та тут же вистачить території і щоб запаркуватися, і щоб пройтися! Але чи привабить це гостей? Ні! Машини не мають втручатися в простір піших людей!

(6) Останнім часом у містах почали облаштовувати окремі піші зони. Наприклад, у Нью-Йорку Бродвей – територія без машин не лише під час свят чи фестивалів, а й щодня. У Боготі, де я був мером, було створено простір для пішоходів – 30 кілометрів зеленої смуги без транспорту! Для цього довелося зменшити території модних гольф-клубів. Потім збудували 24-кілометрову велосипедну вулицю й сотні кілометрів велодоріжок. І це не лише в центрі, а й у найвіддаленіших і нереспектабельних кварталах. Тож спочатку зони для пішоходів і велосипедистів, а лише потім – асфальт для машин! Інакше це неповага до громадян і символ соціальної несправедливості.

(7) Родзинка багатьох міст – це пляжі й узбережжя. Зауважте: приватна власність не має обмежувати доступ до води. У ХХ столітті в мегаполісах уздовж річок почали прокладати шосе: там, бачте, не буде перехресть. А в Парижі мер закрив дорогу коло Сени, щоб облаштувати пляж. У Копенгагені набережна – місце для прогулянок. Уздовж каналу з мальовничими будиночками, в одному з яких мешкав відомий казкар Андерсен, немає машин – це вільний простір для людей! У Сеулі біля ріки раніше теж було багаторядне шосе, тепер тут – пішохідна зона! Так само в Лондоні, у Нью-Йорку, у Ванкувері – шлях до води скрізь безперешкодний.

(8) Київ може стати містом мрії, і для цього потрібні лише два чинники: по-перше, не сприймати реалії життя як невідворотність; по-друге, розбудовувати такий урбаністичний простір, де всі громадяни рівні й права кожного священні.

Текст Б

Нехай місто стане кращим!

(9) У документі з гучною назвою «Маніфест “Київ – зручне місто”» ініціативні кияни запропонували власну програму дій з облаштування столиці. Розробники розповіли про своє бачення того, як допомогти їй стати комфортнішою для мешканців.

(10) Григорій М., журналіст: «Нещодавно ми підрахували кількість транспорту на Північному мосту в годину пік. Дізналися, що в цей час на шість тисяч машин припадає лише 120 автобусів і тролейбусів. Отже, громадський транспорт, що перевозить 50 % містян, займає на дорозі лише п’ять відсотків її площі! Конче необхідно виділити смугу для комунального транспорту й заборонити заїжджати туди автомобілям. Тоді пасажири автобусів і тролейбусів матимуть привілей – не стоятимуть у заторах».

(11) Ігор С., дизайнер: «Усі мріють жити в комфортному місті з якісним дизайном. Коли дізнався, що київський фунікулер будуть ремонтувати, розробив новий логотип, фірмові кольори, стиль, написав правила користування та створив інформаційні таблички. Усе це вже діє. А ще два роки тому я запропонував зміни щодо навігації Києва: покажчики, таблички, інформаційні стенди. Сьогодні хочу зібрати команду й запустити цей проект. Пізніше – залучити спонсорів і благодійників».

(12) Олеся С., координатор Асоціації велосипедистів Києва: «Нещодавно з’явилась ідея порахувати велосипедистів на наших вулицях. Щоб розвивати велоінфраструктуру, потрібно знати, скільки людей їздить таким транспортом, зростає їх кількість чи ні, де вони рухаються – дорогами чи тротуарами, спортсмени це чи звичайні містяни. Наша мета – зробити цей засіб пересування частиною міської транспортної системи».

(13) Станіслав Д., архітектор: «Разом з ініціативною групою я брав участь у розробці плану благоустрою набережної Дніпра. Працював з натхненням: барельєфи Івана Предтечі й Володимира Великого спроектував за чотири дні. Шкода, що люди не завжди цінують наші зусилля: перші тижні ходив сюди ганяти рибалок, які розкладали снасті під скульптурною композицією. Згодом звик, навіть була і з цього користь: вони зупиняли порушників, які заважали відпочивальникам вільно прогулюватися набережною».

Транспортна ситуація на Північному мосту (текст Б, абзац 10) НЕ підтверджує думки автора тексту А, що

Аміста сьогодні більше зорієнтовані на автомобілістів
Бтакі ситуації – приклад соціальної несправедливості
Вавтомобілі в містах не поступаються дорогою автобусам
Глюдина в автобусі так само важлива, як і власник автомобіля

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 31

Читання й аналіз тексту

Прочитайте тексти (цифри в дужках позначають номери абзаців) і виконайте завдання 29–33.

Текст А

Місто, у якому хотілося б жити

(1) Енріке Пеньялоса, володар найвищої нагороди Венеційського фестивалю архітектури «Золотий лев» за успішні інновації в містобудуванні, перебуваючи в Києві, виступив з публічною лекцією.

(2) Щасливий бути в прекрасному Києві й хочу поділитися з вами деякими думками. Як зробити місто ідеальним для людей? Я жив у Парижі в маленькій квартирі, але площі, галереї, музеї були моїми… Це священна територія для будь-якого пішохода.

(3) Який урбаністичний простір комфортний? Той, де люди люблять долати відстань пішки, виходити з будинків на вулиці, на площі, у кав’ярні. Сьогодні ж усе зорієнтовано на водіїв. Фраза «Добре було б мати місто без машин…» схожа на слова божевільного. Але в деяких мегаполісах уже обмежують рух приватних автомобілів і частіше використовують громадський транспорт. Справжній символ демократії тут – смуга для автобусів: машини стоять у довжелезній черзі – натомість автобус вільно їде своєю дорогою. І тоді всім стає зрозуміло: людина в ньому так само важлива, як і власник авто.

(4) Паркування… Я не знаю конституції, що гарантувала б людині таке право. Тротуари, на яких залишено автомобілі, – ознака проблемної країни. Це все одно, що перетворити парки на місця для машин.

(5) Пішоходи в місті – це ще й туристи. Якщо хочемо бачити в Києві безліч мандрівців, треба зробити так, щоб для прогулянок було більше місця. Єлисейські Поля в Парижі… Та тут же вистачить території і щоб запаркуватися, і щоб пройтися! Але чи привабить це гостей? Ні! Машини не мають втручатися в простір піших людей!

(6) Останнім часом у містах почали облаштовувати окремі піші зони. Наприклад, у Нью-Йорку Бродвей – територія без машин не лише під час свят чи фестивалів, а й щодня. У Боготі, де я був мером, було створено простір для пішоходів – 30 кілометрів зеленої смуги без транспорту! Для цього довелося зменшити території модних гольф-клубів. Потім збудували 24-кілометрову велосипедну вулицю й сотні кілометрів велодоріжок. І це не лише в центрі, а й у найвіддаленіших і нереспектабельних кварталах. Тож спочатку зони для пішоходів і велосипедистів, а лише потім – асфальт для машин! Інакше це неповага до громадян і символ соціальної несправедливості.

(7) Родзинка багатьох міст – це пляжі й узбережжя. Зауважте: приватна власність не має обмежувати доступ до води. У ХХ столітті в мегаполісах уздовж річок почали прокладати шосе: там, бачте, не буде перехресть. А в Парижі мер закрив дорогу коло Сени, щоб облаштувати пляж. У Копенгагені набережна – місце для прогулянок. Уздовж каналу з мальовничими будиночками, в одному з яких мешкав відомий казкар Андерсен, немає машин – це вільний простір для людей! У Сеулі біля ріки раніше теж було багаторядне шосе, тепер тут – пішохідна зона! Так само в Лондоні, у Нью-Йорку, у Ванкувері – шлях до води скрізь безперешкодний.

(8) Київ може стати містом мрії, і для цього потрібні лише два чинники: по-перше, не сприймати реалії життя як невідворотність; по-друге, розбудовувати такий урбаністичний простір, де всі громадяни рівні й права кожного священні.

Текст Б

Нехай місто стане кращим!

(9) У документі з гучною назвою «Маніфест “Київ – зручне місто”» ініціативні кияни запропонували власну програму дій з облаштування столиці. Розробники розповіли про своє бачення того, як допомогти їй стати комфортнішою для мешканців.

(10) Григорій М., журналіст: «Нещодавно ми підрахували кількість транспорту на Північному мосту в годину пік. Дізналися, що в цей час на шість тисяч машин припадає лише 120 автобусів і тролейбусів. Отже, громадський транспорт, що перевозить 50 % містян, займає на дорозі лише п’ять відсотків її площі! Конче необхідно виділити смугу для комунального транспорту й заборонити заїжджати туди автомобілям. Тоді пасажири автобусів і тролейбусів матимуть привілей – не стоятимуть у заторах».

(11) Ігор С., дизайнер: «Усі мріють жити в комфортному місті з якісним дизайном. Коли дізнався, що київський фунікулер будуть ремонтувати, розробив новий логотип, фірмові кольори, стиль, написав правила користування та створив інформаційні таблички. Усе це вже діє. А ще два роки тому я запропонував зміни щодо навігації Києва: покажчики, таблички, інформаційні стенди. Сьогодні хочу зібрати команду й запустити цей проект. Пізніше – залучити спонсорів і благодійників».

(12) Олеся С., координатор Асоціації велосипедистів Києва: «Нещодавно з’явилась ідея порахувати велосипедистів на наших вулицях. Щоб розвивати велоінфраструктуру, потрібно знати, скільки людей їздить таким транспортом, зростає їх кількість чи ні, де вони рухаються – дорогами чи тротуарами, спортсмени це чи звичайні містяни. Наша мета – зробити цей засіб пересування частиною міської транспортної системи».

(13) Станіслав Д., архітектор: «Разом з ініціативною групою я брав участь у розробці плану благоустрою набережної Дніпра. Працював з натхненням: барельєфи Івана Предтечі й Володимира Великого спроектував за чотири дні. Шкода, що люди не завжди цінують наші зусилля: перші тижні ходив сюди ганяти рибалок, які розкладали снасті під скульптурною композицією. Згодом звик, навіть була і з цього користь: вони зупиняли порушників, які заважали відпочивальникам вільно прогулюватися набережною».

НЕ порушено в тексті А, однак згадано в тексті Б питання

Авиділення окремої смуги для громадського транспорту
Бпотреба в креативних розробках міського дизайну
Внабережна – це комфортне місце для прогулянок
Гвелосипедна інфраструктура сучасного міста

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 32

Читання й аналіз тексту

Прочитайте тексти (цифри в дужках позначають номери абзаців) і виконайте завдання 29–33.

Текст А

Місто, у якому хотілося б жити

(1) Енріке Пеньялоса, володар найвищої нагороди Венеційського фестивалю архітектури «Золотий лев» за успішні інновації в містобудуванні, перебуваючи в Києві, виступив з публічною лекцією.

(2) Щасливий бути в прекрасному Києві й хочу поділитися з вами деякими думками. Як зробити місто ідеальним для людей? Я жив у Парижі в маленькій квартирі, але площі, галереї, музеї були моїми… Це священна територія для будь-якого пішохода.

(3) Який урбаністичний простір комфортний? Той, де люди люблять долати відстань пішки, виходити з будинків на вулиці, на площі, у кав’ярні. Сьогодні ж усе зорієнтовано на водіїв. Фраза «Добре було б мати місто без машин…» схожа на слова божевільного. Але в деяких мегаполісах уже обмежують рух приватних автомобілів і частіше використовують громадський транспорт. Справжній символ демократії тут – смуга для автобусів: машини стоять у довжелезній черзі – натомість автобус вільно їде своєю дорогою. І тоді всім стає зрозуміло: людина в ньому так само важлива, як і власник авто.

(4) Паркування… Я не знаю конституції, що гарантувала б людині таке право. Тротуари, на яких залишено автомобілі, – ознака проблемної країни. Це все одно, що перетворити парки на місця для машин.

(5) Пішоходи в місті – це ще й туристи. Якщо хочемо бачити в Києві безліч мандрівців, треба зробити так, щоб для прогулянок було більше місця. Єлисейські Поля в Парижі… Та тут же вистачить території і щоб запаркуватися, і щоб пройтися! Але чи привабить це гостей? Ні! Машини не мають втручатися в простір піших людей!

(6) Останнім часом у містах почали облаштовувати окремі піші зони. Наприклад, у Нью-Йорку Бродвей – територія без машин не лише під час свят чи фестивалів, а й щодня. У Боготі, де я був мером, було створено простір для пішоходів – 30 кілометрів зеленої смуги без транспорту! Для цього довелося зменшити території модних гольф-клубів. Потім збудували 24-кілометрову велосипедну вулицю й сотні кілометрів велодоріжок. І це не лише в центрі, а й у найвіддаленіших і нереспектабельних кварталах. Тож спочатку зони для пішоходів і велосипедистів, а лише потім – асфальт для машин! Інакше це неповага до громадян і символ соціальної несправедливості.

(7) Родзинка багатьох міст – це пляжі й узбережжя. Зауважте: приватна власність не має обмежувати доступ до води. У ХХ столітті в мегаполісах уздовж річок почали прокладати шосе: там, бачте, не буде перехресть. А в Парижі мер закрив дорогу коло Сени, щоб облаштувати пляж. У Копенгагені набережна – місце для прогулянок. Уздовж каналу з мальовничими будиночками, в одному з яких мешкав відомий казкар Андерсен, немає машин – це вільний простір для людей! У Сеулі біля ріки раніше теж було багаторядне шосе, тепер тут – пішохідна зона! Так само в Лондоні, у Нью-Йорку, у Ванкувері – шлях до води скрізь безперешкодний.

(8) Київ може стати містом мрії, і для цього потрібні лише два чинники: по-перше, не сприймати реалії життя як невідворотність; по-друге, розбудовувати такий урбаністичний простір, де всі громадяни рівні й права кожного священні.

Текст Б

Нехай місто стане кращим!

(9) У документі з гучною назвою «Маніфест “Київ – зручне місто”» ініціативні кияни запропонували власну програму дій з облаштування столиці. Розробники розповіли про своє бачення того, як допомогти їй стати комфортнішою для мешканців.

(10) Григорій М., журналіст: «Нещодавно ми підрахували кількість транспорту на Північному мосту в годину пік. Дізналися, що в цей час на шість тисяч машин припадає лише 120 автобусів і тролейбусів. Отже, громадський транспорт, що перевозить 50 % містян, займає на дорозі лише п’ять відсотків її площі! Конче необхідно виділити смугу для комунального транспорту й заборонити заїжджати туди автомобілям. Тоді пасажири автобусів і тролейбусів матимуть привілей – не стоятимуть у заторах».

(11) Ігор С., дизайнер: «Усі мріють жити в комфортному місті з якісним дизайном. Коли дізнався, що київський фунікулер будуть ремонтувати, розробив новий логотип, фірмові кольори, стиль, написав правила користування та створив інформаційні таблички. Усе це вже діє. А ще два роки тому я запропонував зміни щодо навігації Києва: покажчики, таблички, інформаційні стенди. Сьогодні хочу зібрати команду й запустити цей проект. Пізніше – залучити спонсорів і благодійників».

(12) Олеся С., координатор Асоціації велосипедистів Києва: «Нещодавно з’явилась ідея порахувати велосипедистів на наших вулицях. Щоб розвивати велоінфраструктуру, потрібно знати, скільки людей їздить таким транспортом, зростає їх кількість чи ні, де вони рухаються – дорогами чи тротуарами, спортсмени це чи звичайні містяни. Наша мета – зробити цей засіб пересування частиною міської транспортної системи».

(13) Станіслав Д., архітектор: «Разом з ініціативною групою я брав участь у розробці плану благоустрою набережної Дніпра. Працював з натхненням: барельєфи Івана Предтечі й Володимира Великого спроектував за чотири дні. Шкода, що люди не завжди цінують наші зусилля: перші тижні ходив сюди ганяти рибалок, які розкладали снасті під скульптурною композицією. Згодом звик, навіть була і з цього користь: вони зупиняли порушників, які заважали відпочивальникам вільно прогулюватися набережною».

Автор тексту Б порушує питання благоустрою набережних, натомість автор тексту А акцентує увагу на проблемі

Азниження травматизму через заборону купання
Бзручності руху набережними без світлофорів
Впотреби в будівництві шосе вздовж набережних
Гобмеження доступу відпочивальників до набережних

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 33

Читання й аналіз тексту

Прочитайте тексти (цифри в дужках позначають номери абзаців) і виконайте завдання 29–33.

Текст А

Місто, у якому хотілося б жити

(1) Енріке Пеньялоса, володар найвищої нагороди Венеційського фестивалю архітектури «Золотий лев» за успішні інновації в містобудуванні, перебуваючи в Києві, виступив з публічною лекцією.

(2) Щасливий бути в прекрасному Києві й хочу поділитися з вами деякими думками. Як зробити місто ідеальним для людей? Я жив у Парижі в маленькій квартирі, але площі, галереї, музеї були моїми… Це священна територія для будь-якого пішохода.

(3) Який урбаністичний простір комфортний? Той, де люди люблять долати відстань пішки, виходити з будинків на вулиці, на площі, у кав’ярні. Сьогодні ж усе зорієнтовано на водіїв. Фраза «Добре було б мати місто без машин…» схожа на слова божевільного. Але в деяких мегаполісах уже обмежують рух приватних автомобілів і частіше використовують громадський транспорт. Справжній символ демократії тут – смуга для автобусів: машини стоять у довжелезній черзі – натомість автобус вільно їде своєю дорогою. І тоді всім стає зрозуміло: людина в ньому так само важлива, як і власник авто.

(4) Паркування… Я не знаю конституції, що гарантувала б людині таке право. Тротуари, на яких залишено автомобілі, – ознака проблемної країни. Це все одно, що перетворити парки на місця для машин.

(5) Пішоходи в місті – це ще й туристи. Якщо хочемо бачити в Києві безліч мандрівців, треба зробити так, щоб для прогулянок було більше місця. Єлисейські Поля в Парижі… Та тут же вистачить території і щоб запаркуватися, і щоб пройтися! Але чи привабить це гостей? Ні! Машини не мають втручатися в простір піших людей!

(6) Останнім часом у містах почали облаштовувати окремі піші зони. Наприклад, у Нью-Йорку Бродвей – територія без машин не лише під час свят чи фестивалів, а й щодня. У Боготі, де я був мером, було створено простір для пішоходів – 30 кілометрів зеленої смуги без транспорту! Для цього довелося зменшити території модних гольф-клубів. Потім збудували 24-кілометрову велосипедну вулицю й сотні кілометрів велодоріжок. І це не лише в центрі, а й у найвіддаленіших і нереспектабельних кварталах. Тож спочатку зони для пішоходів і велосипедистів, а лише потім – асфальт для машин! Інакше це неповага до громадян і символ соціальної несправедливості.

(7) Родзинка багатьох міст – це пляжі й узбережжя. Зауважте: приватна власність не має обмежувати доступ до води. У ХХ столітті в мегаполісах уздовж річок почали прокладати шосе: там, бачте, не буде перехресть. А в Парижі мер закрив дорогу коло Сени, щоб облаштувати пляж. У Копенгагені набережна – місце для прогулянок. Уздовж каналу з мальовничими будиночками, в одному з яких мешкав відомий казкар Андерсен, немає машин – це вільний простір для людей! У Сеулі біля ріки раніше теж було багаторядне шосе, тепер тут – пішохідна зона! Так само в Лондоні, у Нью-Йорку, у Ванкувері – шлях до води скрізь безперешкодний.

(8) Київ може стати містом мрії, і для цього потрібні лише два чинники: по-перше, не сприймати реалії життя як невідворотність; по-друге, розбудовувати такий урбаністичний простір, де всі громадяни рівні й права кожного священні.

Текст Б

Нехай місто стане кращим!

(9) У документі з гучною назвою «Маніфест “Київ – зручне місто”» ініціативні кияни запропонували власну програму дій з облаштування столиці. Розробники розповіли про своє бачення того, як допомогти їй стати комфортнішою для мешканців.

(10) Григорій М., журналіст: «Нещодавно ми підрахували кількість транспорту на Північному мосту в годину пік. Дізналися, що в цей час на шість тисяч машин припадає лише 120 автобусів і тролейбусів. Отже, громадський транспорт, що перевозить 50 % містян, займає на дорозі лише п’ять відсотків її площі! Конче необхідно виділити смугу для комунального транспорту й заборонити заїжджати туди автомобілям. Тоді пасажири автобусів і тролейбусів матимуть привілей – не стоятимуть у заторах».

(11) Ігор С., дизайнер: «Усі мріють жити в комфортному місті з якісним дизайном. Коли дізнався, що київський фунікулер будуть ремонтувати, розробив новий логотип, фірмові кольори, стиль, написав правила користування та створив інформаційні таблички. Усе це вже діє. А ще два роки тому я запропонував зміни щодо навігації Києва: покажчики, таблички, інформаційні стенди. Сьогодні хочу зібрати команду й запустити цей проект. Пізніше – залучити спонсорів і благодійників».

(12) Олеся С., координатор Асоціації велосипедистів Києва: «Нещодавно з’явилась ідея порахувати велосипедистів на наших вулицях. Щоб розвивати велоінфраструктуру, потрібно знати, скільки людей їздить таким транспортом, зростає їх кількість чи ні, де вони рухаються – дорогами чи тротуарами, спортсмени це чи звичайні містяни. Наша мета – зробити цей засіб пересування частиною міської транспортної системи».

(13) Станіслав Д., архітектор: «Разом з ініціативною групою я брав участь у розробці плану благоустрою набережної Дніпра. Працював з натхненням: барельєфи Івана Предтечі й Володимира Великого спроектував за чотири дні. Шкода, що люди не завжди цінують наші зусилля: перші тижні ходив сюди ганяти рибалок, які розкладали снасті під скульптурною композицією. Згодом звик, навіть була і з цього користь: вони зупиняли порушників, які заважали відпочивальникам вільно прогулюватися набережною».

Кожна з розповідей ініціативних киян (текст Б) – яскравий приклад утілення в життя ідеї автора тексту А

АНе варто сприймати реалії життя як невідворотність.
БМашини не мають втручатися в простір пішоходів.
ВМісць для прогулянок у мегаполісі має бути більше.
ГПриватна власність не має перешкоджати доступу до води.

Позначте відповіді:

АБВГ

Завдання 34

Українська література

Уривок

Ой ночують чумаченьки

В чистім степу при долині,

Розпустили сірі воли пасти

При зеленій муравині

узято з

Аісторичної думи
Бнародної балади
Вродинно-побутової пісні
Гсуспільно-побутової пісні
Дкалендарно-обрядової пісні

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 35

«І немає більшої радості, аніж жити за покликанням» – це провідна думка твору

А«Кайдашева сім’я»
Б«Бджола та Шершень»
В«Слово про похід Ігорів»
Г«Наталка Полтавка»
Д«Дума про Марусю Богуславку»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 36

Словами «Не віриш? Так знай же, що я тебе давно уже – теє-то як його – полюбив, як тільки ви перейшли жити в нашеє село» освідчується

АВасиль Марусі Дрот
БТетерваковський Наталці Терпило
ВПетро Лесі Черевань
ГЧіпка Галі Ґудзь
ДНацієвський Марисі Борулі

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 37

Ідеалізація внутрішньої та зовнішньої краси українців, наскрізне повчання властиві твору

А«Всякому місту – звичай і права...»
Б«І мертвим, і живим, і ненарожденним...»
В«Кайдашева сім’я»
Г«Маруся»
Д«Мартин Боруля»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 38

Словами

У всякого своя доля

І свій шлях широкий:

Той мурує, той руйнує…

починається

Бсоціально-побутова поема
Впоема-послання
Гсатирична поема
Дромантична поема
Аліричний вірш

Позначте відповіді:

БВГДА

Завдання 39

Послідовність розгортання подій твору «Чорна рада» є правильною в рядку

АШрам із сином на хуторі Хмарище – двобій Петра Шраменка й Кирила Тура – Кирило Тур прагне визволити Сомка – вибори гетьмана в Ніжині
Бдвобій Петра Шраменка й Кирила Тура – Шрам із сином на хуторі Хмарище – Кирило Тур прагне визволити Сомка – вибори гетьмана в Ніжині
ВШрам із сином на хуторі Хмарище – Кирило Тур прагне визволити Сомка – двобій Петра Шраменка й Кирила Тура – вибори гетьмана в Ніжині
Гдвобій Петра Шраменка й Кирила Тура – вибори гетьмана в Ніжині – Кирило Тур прагне визволити Сомка – Шрам із сином на хуторі Хмарище
ДШрам із сином на хуторі Хмарище – двобій Петра Шраменка й Кирила Тура – вибори гетьмана в Ніжині – Кирило Тур прагне визволити Сомка

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 40

Приказка «Лайкою та криком згоди не дійдеш» ілюструє проблему твору

А«Бджола та Шершень»
Б«Наталка Полтавка»
В«Тіні забутих предків»
Г«Лісова пісня»
Д«Кайдашева сім’я»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 41

Життєпис злочинця, зображений на широкому суспільному тлі, є темою твору, де персонаж

Азакохується в «польову царівну»
Бхоче змінити своє прізвище
Вубиває брата через землю
Гмандрує до пекла в пошуках батька
Дрятує дівчину від шибениці

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 42

«Дворянські порядки» намагається завести у своєму домі персонаж твору, автор якого

Аочолював театр у Полтаві
Ббув учасником Кирило-Мефодіївського братства
Вбув актором театру корифеїв
Гписав п’єси для театру «Березіль»
Двикладав поетику в Переяславському колегіумі

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 43

Словами

Твоїм будущим душу я тривожу,

Від сорому, який нащадків пізніх

Палитиме, заснути я не можу…

Іван Франко звертається до

Аросійськомовної інтелігенції
Букраїнського народу
Вмолодого покоління
Гсічового стрілецтва
Дрідної мови

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 44

Ознаки модернізму притаманні обом творам рядка

А«Сontra spem spero!» та «Кавказ»
Б«Чорна рада» та «Мартин Боруля»
В«Intermezzo» та «Я (Романтика)»
ëóмн» та «De libertate»
Д«Київ – традиція» та «Наталка Полтавка»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 45

В уривку «Бог дав йому (Івоніці) двоє дітей. Але що по одній стороні було саме добре, вийшло по другій саме зло. А він їх однаково любив обох, вигодував однаково працею своїх рук» сказано про

АЛавріна та Карпа
БМарисю та Степана
ВМихайла та Саву
ГРину та Мокія
ДНаталку та Грицька

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 46

Слова

Ні, любий, я тобі не дорікаю,

а тільки – смутно, що не можеш ти

своїм життям до себе дорівнятись…

говорить

АМавка Лукашу
БКатерина Івану
ВУля Мокію
ГДідона Енею
ДОксана Яремі

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 47

Слова «…від кларнета твого – пофарбована дудка зосталась…» адресовані автору рядків

АСміються, плачуть солов’ї
І б’ють піснями в груди…
БТи знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?..
ВХодім! Шумлять щасливі води…
І грає вітер навкруги…
ГВи знаєте, як сплять старі гаї?
Вони все бачать крізь тумани…
ДХай на ньому цвіте росяниста доріжка,
І зелені луги, й солов’їні гаї…

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 48

На малюнку зображено персонажів твору

Завдання 48

А«Лісова пісня»
Б«Дитинство»
В«Сом»
Г«Intermezzo»
Д«Залізний острів»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 49

В уривку

Тріщить, лящить, мов щелепа, корчма,

й ліщина галуззю стає сторчма.

Це бродить вітер, шуму перший родич…

провідним художнім засобом є

Аантитеза
Бтавтологія
Ванафора
Гпаралелізм
Далітерація

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 50

«Як можна бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло?» – це один з епіграфів твору, де діють

АСтепан Радченко й Надійка
БПетро Шраменко й Леся
ВГриць Бобренко й Маруся
ГМихайло Федорчук й Анна
ДГригорій Многогрішний і Наталка

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 51

«А вчора, пишучи спогади про дитинство, про хату, про діда, про сінокіс, один собі в маленькій кімнатоньці сміявся й плакав. Боже мій, скільки ж прекрасного й дорогого було в моєму житті, що ніколи-ніколи вже не повернеться!» – писав

АЮрій Яновський
БОлександр Довженко
ВМихайло Коцюбинський
ГМикола Хвильовий
ДОстап Вишня

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 52

Думка Г. Сковороди, що смерті не боїться «той, в кого совість, як чистий кришталь», стосується характеру та життєвої позиції

АІвана Шрама та Івана Брюховецького
БСтепана Радченка та Грицька Бобренка
ВСави Федорчука та Якима Сомка
ГЛавріна Запорожця та Чіпки Варениченка
ДГригорія Многогрішного та Василя Кравчини

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 53

Ознаки постмодернізму відчутні в рядках

А«СЕРЦЕ, КИНУТЕ В ЮРБУ, ВИБУХАЄ: – БУ!– БА! – БУ! / Небо повне ірами тріпотіло крилами…»
Б«В соняшника були руки і ноги, / Було тіло шорстке і зелене. / Він бігав наввипередки з вітром…»
В«Любіть Україну всім серцем своїм / і всіми своїми ділами…»
Г«О слово! Будь мечем моїм! / Ні, сонцем стань! Вгорі спинися, / Осяй мій край і розлетися / Дощами судними над ним…»
Д«Де голубів вільготні лети / і бризки райдуги в крилі? /Минуле, озовися, де ти? / Забуті радощі, жалі…»

Позначте відповіді:

АБВГД

Завдання 54

Увідповідніть персонажа твору з його словами.

1Мартин Боруля
2Карпо Кайдаш
3Чіпка Варениченко
4Наум Дрот
А«Так-то так, приятелю мій, я знаю, що ти не бідний, і, може, справді діти наші любляться, та не випада тепер віддать мені Марисю за твого Миколу...»
Б«Одна в мене на світі радість, моя Марусенька! Що Божий день молюсь, щоб вона була щаслива…»
В«А нащо нам здалася та волость! Одмірмо пополовині город та пополовині садок, та й годі. Хіба таки самі собі не дамо ради?»
Г«І що я без землі? Людський попихач... наймит... А без землі – нема волі... Без неї – все пропало... і моя надія пропала...»
Д«Їй-богу, бгате, коли б у мене не жінка та не дочка, то кинув би усяку суєту мирськую та й пішов до вас на Запорожжє!..»

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 55

Увідповідніть твір із рядками, узятими з нього.

1«О панно Інно...»
2«Блакитна Панна»
3«Як добре те, що смерті не боюсь я…»
4«Українське альфреско»
АМоже, квіти зійдуть – і настане
Ще й для мене весела весна…
БІ уже в душі моїй
В сяйві мрій
В’ються хмелем арабески…
ВЩо жив, любив і не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття…
ГОстання в світі казка сидить під образáми.
Навшпиньки виглядають жоржини через тин…
ДЛюбові усміх квітне раз – ще й тлінно.
Сніги, сніги, сніги...

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 56

Увідповідніть назву твору з ключовими словами до нього.

1«Кайдашева сім’я»
2«Наталка Полтавка»
3«Гайдамаки»
4«Чари ночі»
Аепос, село, батьки і діти
Бдрама, сватання, кохання
Вліро-епос, народ, пустеля
Глірика, кохання, весна
Дліро-епос, народ, конфедерати

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 57

Увідповідніть ім’я митця з висловлюванням про нього.

1Євген Маланюк
2Іван Драч
3Олександр Довженко
4Максим Рильський
А«Що стане визначальним у його творчості – краса чи служіння суспільним інтересам? Меч вояка за державність України поет змінив на перо, але мирна паличка для письма в його руках стає кинджалом…»
Б«Його ім’я входить до переліку імен «шістдесятників», а творчість митця звернена до Сонця, Землі, що є дивовижними джерелами поезії та любові…»
В«Слов’янство поки що дало світові в кінематографі одного великого митця, мислителя і поета…»
Г«Ліричний герой його твору – демократичний інтелігент, який, незважаючи на стан утоми, знов іде до людей, бо його світогляд не дозволяє стояти осторонь громадських проблем…»
Д«Уходив до когорти «неокласиків», величезну увагу приділяв красі поетичного слова, ясності й прозорості художнього образу; його твори повні сонця й глибоких філософських роздумів…»

Позначте відповіді:

АБВГД
1
2
3
4

Завдання 58

Прочитайте наведений текст.

Можливість легко й безперешкодно спілкуватися в Інтернеті – одна з найвиразніших рис сучасності. Завдяки Світовій Павутині сьогодні можна знайти багатьох однодумців і навіть друзів не лише десь поблизу, а й у найдальших куточках планети, отримувати від них різноманітну інформацію й миттєво на неї реагувати. Виникає ілюзія, що світ меншає, кордони стираються, люди ближчають…

Викладіть Ваш погляд на проблему:

Чи здатне спілкування он-лайн замінити людині справжні, «живі» взаємини?

Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, що найкраще підтвердять Вашу думку. Проілюструйте Ваші міркування посиланнями на приклади з художньої літератури чи інших видів мистецтва (зазначте автора й назву твору, укажіть на проблему, порушену митцем, художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.

Це завдання відкритого типу з розгорнутою відповіддю, воно оцінюється екзаменатором за спеціальними критеріями оцінювання.

Максимальна кількість балів за це завдання: 20.

Під час розрахунку бала за це завдання використовується спеціальна формула розрахунку в залежності від якості виконання інших завдань тесту.